Vorige
Nieuws

Dura Vermeer gaat PHS Nijmegen uitvoeren

PHS Nijmegen, februari 2024

De komende jaren gaat Dura Vermeer in opdracht van ProRail aan de slag met het toekomstbestendig maken van station Nijmegen. Op woensdag 28 februari bereikten we een belangrijke mijlpaal. Het contract voor project Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Nijmegen werd ondertekend.

Vier jaar bouwen

Met het project krijgt station Nijmegen meer ruimte voor treinen en reizigers. Dat is nodig omdat het reizigers- en goederenvervoer per spoor de komende jaren toeneemt. De komende vier jaar worden sporen, wissels en perrons aangepast, komt er een nieuw eilandperron, een nieuwe reizigerstunnel, een westentree en een nieuwe overdekte fietsenstalling. Ook het opstelterrein bij de Wolfskuil wordt aangepakt. Om de hinder voor reizigers te beperken voert Metaalindustrie Qumey in dezelfde bouwperiode noodzakelijk onderhoud uit aan de monumentale perronkappen op het station.

Monumentale perronkappen

De iconische perronkappen krijgen een onderhoudsbeurt.

Nieuw entree

Er komt een nieuw entree aan de westzijde inclusief inpandige fietsenstalling.

Bovenstaand beelden beschikbaar gesteld door ProRail/ Office Winhov.

Omgeving

ProRail heeft de opdracht aan Dura Vermeer gegund vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding en op hun aanpak om hinder voor de omgeving tijdens de bouw te minimaliseren. Han Berends, manager Grote Strategische Projecten en Programma’s bij Prorail: “Het beperken van hinder voor de omgeving vinden wij als ProRail, net als de andere betrokken partijen in het project, erg belangrijk. Zeker gezien de grootschalige ontwikkelingen die de komende jaren staan te gebeuren in het stationsgebied.” Ook duurzaamheid staat voorop in de bouw, onder andere door hergebruik van materialen en waar mogelijk het inzetten van elektrisch materieel.

Remko Uenk, Directeur bij Dura Vermeer: “We zijn trots om de komende jaren met een integrale aanpak het gehele station te gaan vernieuwen. Voor de zomer voeren we enkele voorbereidende werkzaamheden uit, waarna we in 2025 echt zichtbaar gaan starten buiten. Voor die tijd gaan we als bouwer kennismaken met de omgeving, voor wie we het gehele project oog hebben, met als uitgangspunt de hinder voor hen te minimaliseren.”

Ontdek onze omgevingsmanagement-aanpak

 

Onderstaand beeld beschikbaar gesteld door ProRail/Arcadis.

Ontwikkeling stationsgebied

Het stationsgebied van Nijmegen ondergaat de komende jaren een ware metamorfose. De gemeente Nijmegen, het Rijk, de provincie Gelderland, NS en ProRail werken hierin nauw samen. Het gebied wordt een plek waar reizen, wonen, werken, winkelen en recreëren samenkomen. Met meer ruimte voor treinen en reizigers, een nieuwe westentree en een vernieuwd stationsgebouw. En aan de centrumzijde betere voorzieningen voor buspassagiers, fietsers en een logischere indeling voor verkeersdeelnemers. Ook komen er in het gebied 2000 nieuwe woningen.

Op naar Net Zero

Dura Vermeer werkt aan een groenere, betere en duurzame toekomst. Elke dag opnieuw. Wij hebben een kraakhelder doel. In 2030 is onze CO2-uitstoot gehalveerd en in 2050 zelfs naar nul. Dit lukt ons niet alleen: met al onze collega’s en iedereen in de keten kunnen we de teller versnellen. Ook dit initiatief telt op naar nul uitstoot. Vanaf de start met de hubs is al circa 95000 kg CO2 bespaard! Zo gaan we samen ‘Op naar Net Zero’. Meer weten?

OP NAAR NET ZERO

Lees meer van Dura Vermeer Railinfra Bekijk werkmaatschappij
Deel deze pagina

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!