NEDERLAND NAAR NUL-OP-DE-METER 

Stel, je vraagt je buren waar zij het meeste tegenop zien als hun woning zou worden gerenoveerd. Grote kans dat zij iets zeggen over bouwvakkers die in en uit lopen, spullen die onder het stof komen te zitten of keuken en badkamer die dagenlang niet kunnen worden gebruikt. Moeten zij genoegen nemen met zulke ‘standaard’ renovatie-overlast? Wij denken van niet. Dankzij slimme innovaties komen wij bijna niet meer bij mensen over de vloer. Dat scheelt niet alleen stof, troep en inbreuk op privacy, maar ook nog eens tijd en geld voor onze opdrachtgevers. 
 
Bij Dura Vermeer experimenteren we al een tijd met slimme renovaties. Met ons Nul-op-de-Meter (NoM)-concept richten we ons op duurzame innovatie in renovatie. We verduurzamen een woning zo dat deze evenveel energie oplevert als gebruikt. Toch is bij Dura Vermeer niet zozeer de huurwoning maar de mens het middelpunt van onze renovatie-aanpak. Wij vinden namelijk dat het uiteindelijke succes van een renovatie niet alleen wordt afgelezen aan de stand van de energiemeter, maar vooral aan de tevredenheid van bewoners. Mensen: die wonen in huizen, en daar draait het om. Gemiddeld krijgen we van de bewoners een tevredenheidscore van 8,4 over de totale renovatie.

Bewonerscommunicatie

Een Nul-op-de-Meter-renovatie is anders dan reguliere renovaties. Bewoners krijgen andere apparatuur, andere installaties, een andere buitenkant en veel beter comfort. Kortom, een ‘nieuw’ huis. Daarom vinden wij: iedere bewoner moet zich prettig voelen voor, tijdens en na de renovatie. Dat vraagt om een mensgerichte renovatie-aanpak. In een vroeg stadium voeren we uitgebreide gesprekken met bewoners. Op hun persoonlijke dagkalender ziet iedere bewoner wat er gaat gebeuren en hoe lang dat duurt. Zo weet iedereen precies waar hij of zij aan toe is. Dat betaalt zich terug in draagvlak voor het NoM-project. We streven altijd naar 100% bewonersparticipatie. 
 

© 2017 Dura Vermeer

a proud DotControl creation