Vorige
Nieuws

Waarom je als bouwbedrijf nu écht moet inzetten op digitale transformatie

Weet je nog, dat mensen in 1998 riepen nooit aan een GSM te gaan? We grinniken er nu om, maar het zet ons ook aan het denken. Waar lachen we over vijf jaar om in de bouwsector? Bij Dura Vermeer geloven we dat het bouwbedrijf van de toekomst een Digital First-organisatie is, met een sterke nadruk op de klantbehoefte. En die toekomst is eerder morgen, dan overmorgen. Hoe top-of-mind is digitaal transformeren in jouw organisatie?

De klant letterlijk door zijn toekomstige huis laten lopen en vrij spel bieden qua indelingsopties en interieurkeuzes. Het klinkt futuristisch, maar met Virtual Reality is dit precies wat wij onze klanten nu al laten doen. Het is een zeer gebruiksvriendelijke manier om hen te helpen bij het maken van beslissingen rondom grote uitgaven. En met de data van onder meer het loop- en kijkgedrag, krijg je zelf meer inzicht in wensen en verwachtingen.

De VR-dienst is slechts één voorbeeld van hoe digitale tools en middelen bijdragen aan het vergroten van comfort en gemak én het centraal stellen van klantbehoeftes. Want dat die behoefte meeverandert met het digitale tijdperk, staat vast. De klant wil snelheid, online alle informatie kunnen inzien en dat met groot gebruiksgemak. Digitale oplossingen als de VR-bril zien ze niet als een extraatje: het is een dienst die zij van de aannemer verwachten. En terecht. Immers, bij IKEA kun je online je eigen bank- of kastontwerp in elkaar zetten, dus waarom zou je niet real-time het effect kunnen inzien van veranderingen in een uitbouw?

Digitale transformatie: 5 lessen om mee te nemen

Het is aan bedrijven in de hele bouwketen zelf om de volgende stap te zetten in hun digitale transformatie. En dat vraagt om een nieuwe organisatiecultuur. Zo begonnen we bij Dura Vermeer in 2015 met de inzet van BIM (Building Information Modeling). Nog geen drie jaar later draaien we al onze projecten volgens dit innovatieve informatiemodel. Van deze razendsnelle, succesvolle transitie hebben we veel geleerd wat we nu inzetten in onze transformatie naar een Digital-First organisatie:

1. Nóg meer aandacht voor de klant

Dat de klant centraal staat, roept iedereen. Toch is er in de praktijk nog een groot verschil tussen zeggen en doen. Voor het vijfde jaar op rij is de bouwproductie gestegen in Nederland. De groei in vraag naar woning- en utiliteitsbouw vraagt ook om een versnelling van planningsprocedures, waardoor er vaker snelle beslissingen moeten worden genomen. Daarbij heeft de klant digitale behoeftes die alleen maar toenemen. Men wil overal en altijd informatie kunnen inzien en het liefst zo gepersonaliseerd mogelijk. Digitale tools en middelen kunnen je hierbij ondersteunen. Maar blijf je daarbij altijd afvragen: welke toegevoegde waarde en gebruiksgemak biedt dit de klant?

2. Vernieuw je organisatiecultuur

Hoe mooi je voornemers ook zijn, als je organisatiecultuur er (nog) niet klaar voor is, verandert er weinig. Allereerst moet daarom op bestuursniveau de digitale urgentie worden onderkend en uitgesproken. Dat betekent het signaal geven dat er volop ruimte is om te experimenteren en innoveren. En dus ook voor het maken van fouten; als je er maar nóg sneller van leert. Vervolgens zijn aanvullende disciplines nodig. Bij bouwbedrijven werken van oudsher voornamelijk technisch of bouwkundig opgeleide medewerkers. Zij blijven de spin in het bouwweb. Maar het digitaliseren van informatiestromen of het ontwikkelen van apps vergt andere skills. Zodoende heeft Dura Vermeer onder andere business intelligence experts en softwareontwikkelaars in huis. Creëer een veilige setting met een verscheidenheid aan kennis, en de digitale initiatieven zullen volgen.

3. Mind-set en de 1-9-90 regel

Verandering begint vaak klein. Wij spreken van de 1-9-90 vuistregel: één initiatiefnemer enthousiasmeert 9 collega’s, die vervolgens de overige 90% van de organisatie moeten overtuigen dat verandering belangrijk is. De geijkte neuzen dezelfde kant op: zo cliché, maar zo waar. Hoe dan? Bijvoorbeeld door een inspiratiesessie te organiseren, zoals wij afgelopen week deden. We vroegen tech-savvy collega’s mee te denken over digitale vernieuwing. Dit leverde niet alleen goede tips op, het versterkte ook het gevoel van urgentie, creëerde bewustwording en riep op tot participatie.

4. Draai zelf aan de knoppen

Om dichtbij de behoefte van de klant te staan, moet je zelf aan de knoppen zitten. Dat betekent dat je de controle houdt over de softwareontwikkeling en het ontwikkelproces. Soms kan je alles in huis. Zoals wij onze BIM-werkzaamheden: we hebben BIM-managers en maken zelf de 3D-modellen. Ook onze VR-omgeving hebben we zelf gebouwd. Zo hebben we meerdere app-ontwikkelaars in huis. Verandering dwingt je open te staan voor nieuwe oplossingen. Dit betekent dat je een ander type bedrijf wordt. Je blijft een bouwbedrijf, maar haalt nieuwe skills binnen. Hiermee verbreed je je interne takenpakket en lever je de klant extra service.

5. Kom in beweging

In de huidige bouwbranche opereren spelers in de bouwketen allen op een andere manier. Dit staat een grote digitaliseringsslag in de weg. De allerbelangrijkste boodschap die we je kunnen meegeven is: begin! Of dit nu met kleine of grote stappen is, als je maar in beweging komt. Dan kunnen we over vijf jaar samen lachen over de aanvankelijke angst voor digitaal transformeren.

Deel jij onze instelling en ambities? We horen graag wat we voor je kunnen betekenen. We werken graag samen met opdrachtgevers die net als ons de urgentie van vernieuwing inzien en de tijd en het geld willen investeren in slim bouwen met digitale initiatieven.

Geschreven door Ronald Dielwart, voorzitter divisiedirectie Bouw en Vastgoed bij Dura Vermeer, en Dave Vernooij, informatiemanager bij Dura Vermeer.

Deel deze pagina

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.