In de regio Amsterdam

Boorden wij de Noordzuidlijn

Gerealiseerd
status
01-2006 - 12-2013
Loopduur
Gemeente
Segment

Boortunnels Noord/Zuidlijn

De Noord/Zuidlijn verbindt Amsterdam Noord met Amsterdam Zuid. De ambitie van de gemeente Amsterdam is dat de stad beter bereikbaar wordt én blijft. Zij ziet in de metro de oplossing en wil hiermee een alternatief bieden voor de vaak overvolle trams en bussen en het sterk groeiende autoverkeer in de regio. Het voornemen is om de metrolijn door te trekken naar de regio's Schiphol, Purmerend en Zaanstad. Hierdoor zal het aantal passagiers toenemen van 185.000 tot 300.000 per dag. 

Gemeente Amsterdam kiest ervoor om het deel van de metrolijn tussen Damrak en Scheldeplein te boren. De keuze ging naar boren, omdat deze techniek de minste overlast en hinder oplevert voor de omgeving. Dura Vermeer en partner Züblin, samenwerkend in Saturn X vof, zijn geselecteerd voor de klus. Het is de eerste keer dat wordt geboord in één van de meest drukke plekken die Nederland rijk is. Aan het boorproces ging veel overleg, voorbereiding en communicatie met stakeholders vooraf. Om de risico’s van instorting, zakken en zetting te verkleinen, werd vanuit twee kanten geboord en met vier in plaats van één boormachine gewerkt. Het boorproces startte onder een ongunstig gesternte. Bij werkzaamheden aan de Vijzelgracht verzakten namelijk de woningen, waardoor twijfels ontstonden. Uiteindelijk blijkt deze vrees ongegrond en verliep het boorproces probleemloos en zonder oponthoud dankzij goede technische beheersing en risicomanagement. Met een gemiddelde snelheid van 10,6 meter per dag is in 2 jaar en 8 maanden 6,2 kilometer (heen en terug) geboord.

 

 

  • Aanneemsom135.526.000 euro
  • LocatieAmsterdam
  • OpdrachtgeverGemeente Amsterdam
  • WerkmaatschappijenDura Vermeer Infra Landelijke Projecten
  • VerwervingswijzeE&C

VRAGEN? NEEM CONTACT MET ONS OP!

Je contactinformatie

© 2018 Dura Vermeer

a proud DotControl creation