In de regio Rotterdam

kan een Boeing 747 landen

Gerealiseerd
status
05-2017 - 12-2017
Loopduur
Bedrijfsleven
Segment

Uitbreiding en modernisatie Rotterdam The Hague Airport

Rotterdam The Hague Airport had in 2017 een flinke stijging van het aantal passagiers. Deze groei werd verklaard door het stijgende enthousiasme van passagiers om te vliegen vanuit een luchthaven in hun eigen buurt. Ondanks de groeiende aantallen is de luchthaven zelf even groot gebleven. Om de luchthaven weer geschikt te maken voor de huidige en toekomstige bezoekersaantallen en om de luchthaven te laten voldoen aan de nieuwe wetten en regels van European Aviation Safety Agency (EASA), heeft Rotterdam The Hague Airport geïnvesteerd in een aantal vernieuwingen. 

Renovatie shoulders

In 2014 heeft de European Aviation Safety Agency wetten en regels voor een veilige luchtvaart ontwikkeld. Op 23 mei 2016 heeft de Algemeen Directeur van Rotterdam The Hague Airport het EASA-veiligheidscertificaat ontvangen. Rotterdam The Hague Airport toont hiermee aan dat de inrichting, uitrusting en het gebruik in overeenstemming is met de Europese voorschriften. 

Om dit certificaat te behouden dient de luchthaven te voldoen aan een aantal eisen. Eén van die eisen is het inrichten van shoulders, de verharding direct naast de start- en landingsbaan. De shoulder moet aangesloten verhard zijn en over voldoende draagkracht beschikken om tijdens een runway excursion – het van de baan raken van een vliegtuig – geen schade aan een vliegtuig te veroorzaken. Aangezien Rotterdam The Hague Airport voor Schiphol als uitwijkhaven geldt voor categorie E toestellen – waaronder de Boeing 747 – betekent dit dat de startbaan inclusief shoulders 60 meter breed dient te zijn. Aan beide kanten van de baan moest 7.5 meter nieuwe shoulder worden aangebracht. Een uitdaging voor Dura Vermeer, vooral door de beperkte werktijden in verband met het operationeel houden van het vliegveld. Door gebruik te maken van een korte afsluiting van het gehele vliegveld, kon Dura Vermeer binnen 55 uur de nieuwe shoulders realiseren. 

Bagagehal

Door het groeiende aantal passagiers moest Rotterdam The Hague Airport zelf ook groeien. Daarom heeft het geïnvesteerd in een aantal vernieuwingen op- en rond de luchthaven, waaronder het realiseren van een extra bagagehal en het aanleggen van een nieuw parkeerterrein. Ondanks het aantal passagiers en vluchten, hebben de werkzaamheden niet geleid tot hinder. De bagagehal is geplaatst buiten de bestaande terminal.  

De uitdagingen van de werkzaamheden waren de beperkte voorbereidings- en bouwtijd, het werken op een operationeel vliegveld en de aanwezigheid van een belangrijk kabeltracé van de Luchtverkeersleiding. Het kabeltracé bevatte ruim 60 kabels en liep door het werkterrein. Om te voorkomen dat het belangrijke kabels werden geraakt, zijn ze voorzichtig vrijgegraven en inzichtelijk gemaakt onder toezicht van de Luchtverkeersleiding. Daarnaast is het ontwerp aangepast, zodat de fundering om de belangrijke kabels heen gemaakt kon worden.  

Door mee te denken met Rotterdam The Hague Airport en het proactief opstellen heeft Dura Vermeer de opdrachtgever maximaal ontzorgd en een belangrijke bijdrage geleverd aan het beheersen van de belangrijkste risico’s. 
 


  • Aanneemsom+/- 3.000.000
  • LocatieRotterdam
  • OpdrachtgeverRotterdam The Hague Airport
  • WerkmaatschappijenDura Vermeer Infra Regio Zuid West
  • VerwervingswijzeBouwteam
  • VerwervingswijzeE&C

VRAGEN? NEEM CONTACT MET ONS OP!

Je contactinformatie

© 2018 Dura Vermeer

a proud DotControl creation