In uitvoering
status
02-2014 - 03-2017
Loopduur
Gemeente
Segment

Bouw parkeergarage Lammermarkt

Dura Vermeer is samen met BESIX in Leiden bezig met de bouw van een ondergrondse parkeergarage. Pal naast Molen de Valk ligt de Lammermarkt, een parkeerterrein met 214  parkeerplaatsen. Voldoende parkeergelegenheid en goede bereikbaarheid zijn belangrijk voor de gemeente Leiden. Daarom krijgt Leiden twee grote ondergrondse parkeergarages aan de rand van het centrum: onder de Garenmarkt en onder de Lammermarkt. Dit zorgt voor totaal 950 parkeerplaatsen. Vanaf begin 2014 is Dura Vermeer bezig om 525 van deze parkeerplekken te realiseren onder de Lammermarkt. De parkeergarage gaat circa 22 meter de grond in. Daarmee wordt dit de diepste parkeergarage van Nederland. Nadat de garage onder de Lammermarkt gereed is, schuift het projectteam op naar de Garenmarkt om ook daar extra parkeergelegenheid en daarmee vrije ruimte op het plein te realiseren.

De realisatie van de parkeergarage  Lammermarkt vindt op een relatief kleine ruimte plaats. Om de overlast tijdens de bouw te beperken, is  gekozen om te bouwen in een cilindervorm. Hierdoor is de parkeergarage ook gebruiksvriendelijk. Als autobestuurder rijd je via de buitenste rijbaan naar beneden en passeer je de beschikbare parkeerplaatsen. Via de binnenste rijbaan kan je weer omhoog rijden, naar buiten.

Overlast verminderen

Bouwen midden in de binnenstad, dat betekent overlast. Maar om die overlast zoveel mogelijk te beperken, wordt er gebruik gemaakt van verschillende bouwtechnieken. Het drukken van damwanden, het boren van ankers en het aanbrengen van betonnen diepwanden zijn daar enkele voorbeelden van. Die diepwanden zijn dan ook 120 centimeter dik en gaan door tot een diepte van circa 30 meter. De parkeergarage heeft een diameter van circa 60 meter. Totaal is er ruim 60.000 kubieke meter grond ontgraven. 

Als vrachtwagens deze grond of dit zand allemaal hadden moeten wegbrengen, was dat een hels karwei geweest. Elke dag hadden dan ongeveer zestig vrachtwagens deze grond moeten afvoeren. Daarom is er gekozen om een persleiding aan te leggen over een lengte van vijf kilometer. Het zand of de grond wordt via deze persleiding, door de grachten, afgevoerd naar een gronddepot buiten de stad.

Afbouw

In het atrium van de parkeergarage, het centrale open gedeelte, is een torenkraan geplaatst. Met deze kraan worden prefabelementen in de garage geplaatst. Dat zijn bijvoorbeeld kolommen, dwarsliggers, vloerliggers en dakliggers. Tijdens deze prefabmontage wordt de toerit van de parkeergarage ook al gerealiseerd.

Als dit werk is gedaan wordt de kraan verwijderd. Het atrium wordt dan dicht gelegd en het dak wordt afgestort. Als de zogeheten ruwbouw gereed is,  zal de bouwkundige afbouw beginnen. Tijdens de afbouw worden alle technisch installaties ingebouwd en wordt de vloer gecoat. Dit zorgt voor een langere levensduur van de vloer. Boven, op het nieuwe plein, komt een ronde glazen toetredingspunt naar de parkeergarage en het noodtrappenhuis. 

Oplevering en bereikbaarheid

De parkeergarage wordt volgens planning begin 2017 opgeleverd. Het gebied rondom de parkeergarage is tijdens de bouw bereikbaar voor bezoekers en bewoners. De parkeergelegenheid op de Lammermarkt is wel voor een overgroot gedeelte opgeheven. Bezoekers van de stad Leiden worden tijdens de bouw van de garage doorverwezen naar een alternatieve parkeergelegenheid, waaronder de Morspoortgarage. Voor actuele parkeerinformatie kunnen bezoekers van Leiden ook terecht bij de ‘Ontdek Leiden’ app.
 


  • Aanneemsom28,9 miljoen
  • LocatieLeiden
  • OpdrachtgeverGemeente Leiden
  • WerkmaatschappijenDura Vermeer Beton- en Waterbouw, Advin, Dura Vermeer Bouw Zuid West, Dura Vermeer Divisie Infra Business Unit Grote Projecten, Dura Vermeer Infrastructuur Zuid West, Dura Vermeer Milieu, Dura Vermeer Ondergrondse Infra
  • Verwervingswijze DBM

VRAGEN? NEEM CONTACT MET ONS OP!

Je contactinformatie

Uw Feedback

© 2017 Dura Vermeer

a proud DotControl creation