In de regio Almere

produceert een snelweg zijn eigen energievoorziening

In uitvoering
status
04-2017 - 11-2019
Loopduur
Rijkswaterstaat
Segment

De nieuwe, energie neutrale A6

Rijkswaterstaat verbreedt de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost naar vier rijstroken per rijrichting. De werkzaamheden maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol, Amsterdam, Almere (SAA). De wegen zorgen voor een betere doorstroming en bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Het wordt de eerste energieneutrale snelweg van Nederland. Het project klinkt als een uitdaging, vooral op zo’n drukke weg als de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost. Hoe voert Dura Vermeer deze werkzaamheden uit en hoe houden zij tegelijkertijd Almere bereikbaar?

Het verkeer vanuit Amsterdam komt met vier rijstroken aan bij Almere om vanaf daar verder te gaan met 2 rijstroken tijdens de werkzaamheden. Dura Vermeer snapte dat dit enorme verkeershinder zou opleveren. Daarom is er aan het begin van het project een extra rijstrook aangelegd tot aan de afrit Almere Stad. Het verkeer vanuit Amsterdam stroomt hierdoor beter door en Almere blijft bereikbaar.

Rondom het Weerwater wordt de A6 verlaagd. Om de omliggende wegen bereikbaar te houden, wordt halverwege 2018 het tijdelijk Parkway6-viaduct geplaatst. Buiten het verkeer om kan de A6 worden verlaagd en kunnen drie nieuwe viaducten worden gebouwd. Door het Parkway6-viaduct zijn de werkzaamheden maanden eerder klaar en kan Dura Vermeer veilig en met minder hinder bouwen.

Energieneutraal

Om de A6 energieneutraal te maken, worden de facetten “energie opwekken” en “energie besparen” ingezet. Langs de A6 wordt de verlichting overdag opgewekt door een zonnepanelenveld, zodat de A6 dit ’s nachts kan benutten. De zonnepanelen gaan naar verwachting bijna 1MW elektriciteit opwekken, wat genoeg is om alle systemen voor het wegbeheer, de verlichting en de verkeerscontrole te laten draaien. Daarnaast wordt het zand dat nodig is onder de nieuwe rijstroken – ongeveer 1 miljoen kuub – zo veel mogelijk met schepen aangevoerd om overlast en CO2-uitstoot te beperken.

BIM

Dura Vermeer zorgt ervoor dat de omwonenden zich bewust zijn van wat er gaat gebeuren, wat ze van ons kunnen verwachten en hoe het er in de toekomst uit komt te zien. Ons Bouw Informatie Model (BIM) wordt hiervoor gebruikt. Dat de omgeving concreet wordt betrokken bij het project, blijkt uit de samenwerking met Het Technasium in Almere waarbij leerlingen gevraagd zijn een duurzaam, bereikbaar en verplaatsbaar uitzichtpunt maken. Tevens is een aantal klassen op de bouwplaats geweest om de gevaren van de bouwplaats te bespreken en te ervaren wat een machinist allemaal (niet) ziet.

Capaciteitsuitbreiding van het verkeer

Naar verwachting groeit het aantal woningen in Almere de komende jaren fors. Capaciteitsuitbreiding voor het verkeer op de A6 Almere Havendreef – Almere Buiten-Oost is daarom nodig. Er komt daarom een hoofdrijbaan met een parallelrijbaanstructuur. Op de hoofdrijbaan kunnen automobilisten blijven rijden, op de parallelrijbaan kunnen de toe- en afritten worden genomen. Dit moet bijdragen aan het terugdringen van files en overlast.


  • Aanneemsom+/- 200.000.000
  • LocatieAlmere
  • OpdrachtgeverRijkswaterstaat
  • WerkmaatschappijenAdvin, Dura Vermeer Infra Landelijke Projecten, Dura Vermeer Infra Regio Noord West, Dura Vermeer Infra Milieu
  • VerwervingswijzeDBFM

VRAGEN? NEEM CONTACT MET ONS OP!

Je contactinformatie

© 2018 Dura Vermeer

a proud DotControl creation