In de regio Utrecht

realiseren wij een duurzame straat in de drukke binnenstad

In uitvoering
status
01-2018 - 08-2018
Loopduur
Gemeente
Segment

Herinrichting Croeselaan

Utrecht vernieuwt zijn stationsgebied. Sinds de bouw van Hoog Catharijne is de druk op de historische binnenstad flink toegenomen in het aantal inwoners, fietsers en automobilisten. Daarnaast zijn het stationsgebied en de historische binnenstad twee aparte delen en wil de gemeente Utrecht dit verbinden. Er wordt meer ruimte gecreëerd voor cultuur, woningen, winkels, water en groen. Het stationsgebied wordt namelijk niet alleen vernieuwd, ook duurzamer. 

Zo wordt De Croeselaan – een belangrijke toegangsweg tot het stationsgebied – een duurzame straat. De gemeente Utrecht wil van de huidige Croeselaan een groene zone maken, met ruim baan voor fietsers en voetgangers. Er is daarom gekozen om het fietsverkeer te scheiden van het autoverkeer. Dura Vermeer legt een brede middenberm aan met daaromheen twee éénrichtingswegen voor het autoverkeer, waar een 30 km/h zone geldt. Aan de kant van de Jaarbeurs komt een comfortabel en breed tweerichtingsfietspad met rood asfalt. In de brede middenberm komen wandelpaden, bankjes, beplanting, kunstobjecten en sport- en spelelementen. 

Duurzaam

Achter de schermen doet Dura Vermeer veel meer aan duurzaamheid en circulariteit dan dat je buiten op straat ziet. Met het uitwerken van het voorlopig ontwerp tot het uitvoeringsontwerp, zijn er zoveel mogelijk materiaalkeuzes gemaakt met het oog op duurzaamheid en circulariteit. Bestaande grondstoffen, materialen en elementen uit de huidige Croeselaan of directe omgeving worden bijvoorbeeld hergebruikt en vastgelegd in een materialenpaspoort. Zo is in de toekomst duidelijk uit welke materialen de Croeselaan bestaat en welke materialen in de toekomst hergebruikt kunnen worden. 

De éénrichtingswegen krijgen een deklaag van epoxybitumen, asfalt dat wel tot drie keer langer mee kan dan gewoon asfalt. Daarnaast wordt de grond gemengd met compost, hierdoor wordt er geen nieuwe grond aangevoerd. Dit scheelt veel vrachtwagenritjes en CO2-uitstoot. Het brede fietspad wordt gemaakt van cementloos beton – RaMaC – waar bij de productie minder CO2 vrijkomt. Ook krijgt het fietspad energiebesparende LED-verlichting, waarvoor de energie wordt opgewekt door middel van zonnepanelen. Deze innovaties en duurzame toepassingen brengen een behoorlijke uitdaging met zich mee. 

Dé fietsroute naar het Centraal Station

De Croeselaan wordt dagelijks drukbezocht aangezien het dé fiets- en wandelroute naar het Centraal Station is. Daarnaast ligt het hoofdkantoor van Rabobank aan de Croeselaan, de Jaarbeurs en het Beatrixtheater zijn in het vizier en er zitten diverse restaurants in de omgeving. Dura Vermeer heeft op het gebied van omgevingscommunicatie regelmatig contact met de verschillende stakeholders om hen op de hoogte te houden van de werkzaamheden en hen daarin te betrekken.


  • LocatieUtrecht
  • OpdrachtgeverGemeente Utrecht
  • WerkmaatschappijenDura Vermeer Infra Regio Oost
  • VerwervingswijzeUAV-GC

VRAGEN? NEEM CONTACT MET ONS OP!

Je contactinformatie

© 2018 Dura Vermeer

a proud DotControl creation