Jan Louis Reijnierse: ‘Van asfalt tot waterbuffels, ik hou van het tastbare’

3 september 2025

Jan Louis Reijnierse is al zijn hele werkzame leven actief in de infra. Zijn loopbaan begon met wegen en asfalt, maar inmiddels is hij net zo vaak bezig met rivierbeheer, natuur en energietransitie. Uit het interview dat Infrasite met hem had, blijkt dat deze projectleider bij Dura Vermeer een veelzijdige baan heeft, die nooit verveelt.

Van civiele techniek naar rivierbeheer

Na zijn MTS en HTS civiele techniek wist Jan Louis het zeker: hij wilde de infrastructuur in. “Ik ben er direct na mijn studie ingerold. De grote bouwwerken, de machines, ik vond het prachtig. En nog steeds. Tegenwoordig werk ik meer aan het beheer van rivieren en de natuur.”

Jan Louis: De bereikbaarheid, de landschappen, dat alles werkt in Nederland, dat is infra. Daar word ik blij van.

Zijn projecten zijn divers: van traditionele wegenbouw tot het beheer van natuurgebieden met grote grazers. “Bij de Noordwaard hebben we bijvoorbeeld waterbuffels ingezet om het maaien en snoeien op een zo natuurlijk mogelijke manier uit te voeren.” Ook een project als dierenpark Emmen noemt hij bijzonder: “Dat maak je niet vaak mee, een compleet dierenpark ontwerpen en aanleggen.”

Breed werkveld, tastbare resultaten

Jan Louis begon zijn carrière bij een detacheringsbureau en dat bracht hem via KWS naar de wegenbouw. “In die tijd deed ik vooral asfalt- en betonwerk, onder andere voor de Betuweroute. Ik was werkvoorbereider, maar stond ook veel buiten op het werk. Die combinatie van binnen en buiten vind ik heel fijn.” Dat gevoel van zichtbaarheid en impact is nog steeds wat hem het meeste drijft. “Een script schrijven voor een website is leuk” – zo zegt hij iets gechargeerd over beroepen die veel jongeren aantrekken – “maar wat wij maken, blijft soms honderd jaar staan. Dat is tastbaar. Dat kun je laten zien.”

Innovaties op het werk: van fax tot AI

In de afgelopen decennia zag Reijnierse de sector flink veranderen, vooral op technologisch gebied. “Ik heb nog met een fax gewerkt. Tegenwoordig werken we met SharePoint, GIS en data-analyse. Die digitalisering heeft echt een vlucht genomen.” Ook de manier van aanbesteden en controleren is veranderd. “Vroeger had je RAW-bestekken waarin letterlijk stond wat je moest doen. Nu werk je systeemgericht: je moet als aannemer aantonen dat je het goed doet en hoe je dat doet.”

Voor de toekomst ziet hij een duidelijke rol voor kunstmatige intelligentie, met name in assetmanagement. “Als je data goed analyseert, kun je veel beter voorspellen wanneer iets vervangen moet worden. Onze opdrachtgevers willen dat ook, zeker als het budget krap is. We beginnen klein, maar bouwen dat steeds verder uit.”

Werken aan duurzaamheid

De druk om te verduurzamen is in de sector groot, en dat merkt ook Dura Vermeer. “We werken samen met partijen die elektrisch materieel inzetten. Maar zo’n kraan of vrachtwagen vervang je niet zomaar, dat zijn grote investeringen.” Hij benadrukt dat het een kwestie van geleidelijke verandering is. “De hele sector is ingericht op diesel. Nu moeten we het laadproces opnieuw uitvinden: waar laad je op, hoelang gaat een batterij mee, hoe regel je verlichting op afgelegen bouwplaatsen?”

Innovatie speelt daarbij een belangrijke rol. “We testen bijvoorbeeld met vliegerenergie om op afgelegen plekken zelf stroom op te wekken. Dat soort ideeën zijn spannend én nodig.” Tegelijkertijd wordt ook de hele keten aangepakt. “Beton en asfalt zijn grote CO2-uitstoters. Daar proberen we ook verbeteringen te maken, maar dat kunnen we niet alleen, daar hebben we opdrachtgevers voor nodig.”

Vakmanschap, trots en de uitdaging van morgen

Naast duurzaamheid is de krapte op de arbeidsmarkt een grote zorg. “Opleidingen worden kleiner, terwijl je als vakman concrete en mooie blijvende constructies en landschappen maakt.” Dura Vermeer kijkt daarom ook buiten de traditionele technische opleidingen en leidt mensen in de praktijk op. “Je hebt echte vakmensen nodig. Die zijn onmisbaar.”

Aan jongeren die twijfelen of de infra iets voor hen is, heeft hij een duidelijk advies: “Ga het doen. Je bouwt iets wat blijft. Wegen, bruggen, maar ook natuurprojecten. En dat werk kun je laten zien, je kunt er trots op zijn.”

In ‘Mijn weg in de infra’ spreekt Infrasite met ervaren professionals in de infrasector. Het doel? Een licht werpen op wat hun werk zo boeiend maakt, hoe zij de toekomst van hun werk zien, en ook anderen te enthousiasmeren om voor deze branche te kiezen. Het artikel met Jan Louis verscheen eerder op Infrasite en is hier te lezen.

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.