Oranje Loper: vernieuwing kruispunt Marnixstraat/Rozengracht bijna klaar

11 augustus 2025

De werkzaamheden van project Oranje Loper bij het kruispunt Marnixstraat/Rozengracht (de zuidoostzijde) schieten flink op. Op het kruispunt is nu meer ruimte voor fietsers en sinds 13 juli is er weer tramverkeer mogelijk op de Marnixstraat, tussen de Elandsgracht en de Rozengracht. Ook is de OV-halte Rozengracht vernieuwd en in gebruik genomen. Deze halte is breder en hoger gemaakt om de toegankelijkheid en het comfort voor reizigers te verbeteren.

In het weekend van 12 juli is er hard gewerkt om ervoor te zorgen dat er op 13 juli weer trams konden rijden op de Marnixstraat, tussen de Elandsgracht en de Rozengracht. Dankzij de intensieve samenwerking tussen Piet Kramer 2.0 (een combinatie van Dura Vermeer en Mobilis), de gemeente Amsterdam en alle betrokken nevenaannemers was dit mogelijk. Dit resulteerde er dan ook in dat de openbare ruimte op de Marnixstraat (zuidoostzijde) al op 1 augustus, tien dagen eerder dan gepland, volledig is teruggegeven aan de omgeving. Een knappe prestatie die laat zien wat er mogelijk is met gezamenlijke inzet, vakmanschap en goede samenwerking!

Sinds 13 juli is er weer tramverkeer mogelijk op de Marnixstraat, tussen de Elandsgracht en de Rozengracht.

Het doorgaande verkeer kan het centrum van Amsterdam uit terwijl Brug 117 wordt opgeknapt

Vervolgwerkzaamheden deelgebied ‘Kruispunt Marnixstraat-Rozengracht & Brug 117’

In hetzelfde weekend is bij brug 117 op het kruispunt Marnixstraat/Rozengracht ook een tijdelijke verkeersbrug in gebruik genomen. Deze brug, bestaande uit zes aan elkaar gekoppelde brugdelen, is vlak voor het weekend geplaatst en ook op 13 juli opengesteld voor verkeer. Hiermee blijft het centrum bereikbaar voor nood- en hulpdiensten en kan het doorgaande verkeer het centrum van Amsterdam uit.

Auto's te gast op de Marnixstraat

Het kruispunt Marnixstraat/Rozengracht staat bekend als een druk punt op een belangrijke verbindingsroute. In alle richtingen rijden trams, fietsers en auto’s. ‘Verkeersveiligheid’ en ‘meer ruimte voor fiets en openbaar vervoer’ waren de belangrijkste redenen om dit deel van de stad, dat ook onderdeel uitmaakt van de binnenring, aan te pakken. Om het kruispunt overzichtelijker en veiliger te maken, realiseert Piet Kramer 2.0 een volledige herinrichting. De Jordaanbrug (brug 117) over de Lijnbaansgracht krijgt een nieuwe binnenkant. De buitenkant wordt opgeknapt en blijft er hetzelfde uitzien als nu en daarmee behoudt de brug zijn monumentale karakter.

Over de Oranje Loper

Al in 2020 ontvingen Dura Vermeer en Mobilis de definitieve gunning om in bouwteamverband samen met de gemeente het plan uit te werken voor de aanpak van de bruggen en straten van de Raadhuisstraat tot het Mercatorplein. Door nieuwe inzichten in de staat van de bruggen en door hoge inflatie is de opgave flink gewijzigd ten opzichte van het oorspronkelijke plan. In tussenliggende periode zijn door Piet Kramer 2.0 al enkele voorbereidende contracten gerealiseerd, waaronder de bouw van 8 hulpbruggen die als eerste gerealiseerd moesten worden. Hierin zitten nu alle kabels en leidingen, zodat de buurt gebruik kan blijven maken van o.a. stroom en water en er een extra oversteek is als er gewerkt wordt aan de maaiveldinrichting van Deelgebied 1 (West) en de restauratie van bruggen 359, 135 en 167. Parallel aan de werkzaamheden aan het kruispunt Marnixstraat-Rozengracht & Brug 117 is Piet Kramer 2.0 ook bezig met de werkzaamheden voor Deelgebied 3 (Centrum) en de restauratie van de bruggen 8, 22, 106 en 63.

Op 24 april 2024 is de gemeenteraad akkoord gegaan met het nieuwe Uitvoerings- en Kredietbesluit voor de Oranje Loper. In plaats van gehele vernieuwing worden er 7 bruggen gerenoveerd. De Jordaanbrug over de Lijnbaansgracht wordt wel compleet vernieuwd. In de straten van Centrum en West worden verbeteringen aangebracht, waardoor er meer ruimte komt voor voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en groen. De kruispunten Marnixstraat/Rozengracht en Admiraal de Ruijterweg/Jan Evertsenstraat en de Westermarkt worden opnieuw ingericht, zodat het hier verkeersveiliger wordt. Daarnaast worden gevaarlijke kruispunten (blackspots) op de route aangepakt en wordt verouderd tramspoor op verschillende plekken vervangen.

Lees meer over de Oranje Loper

Infra
Harbert van der WildtDirecteur Dura Vermeer Infra Landelijke Projecten Regio
Infra
Adelbert de VreeseDirecteur Dura Vermeer Infra Regio Noord West Regio's Flevoland, Utrecht, Noord-Holland

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.