Vorige
Pontsteiger

Zet de poort open.

Amsterdam
Bouw & Vastgoed

Een gebouw dat een poortfunctie vervult tussen het centrum van de stad en het NSDM-terrein. Dat is de ambitie van Amsterdam, toen zij de opdracht gaf hiervoor een ontwerp te maken. Het ontwerp kwam er medio jaren 2000, maar bleef bijna tien jaar op de plank liggen mede als gevolg van de crisis. Dura Vermeer en M.J. De Nijs durfden het in 2014 wel aan om de ontwikkeling van woongebouw Pontsteiger ter hand te nemen, al moest er wel wat worden veranderd aan het ontwerp om het project financieel haalbaar te maken. 

Pontsteiger heeft vanaf de voorzijde gezien de vorm van een moderne stadspoort

Het zit vol met technische uitdagingen: het is groot, hoog en kent grote overspanningen

Pontsteiger is spectaculair en uniek. Prominent gelegen aan het IJ, heeft Pontsteiger vanaf de voorzijde gezien de vorm van een poort, een moderne stadspoort wel te verstaan. Van de zijkant gezien heeft het een stoelvorm met open rugzijde, zeven meter opgetild boven de steiger. De commerciële ruimten bevinden zich op de begane grond, met daaronder een tweelaagse parkeergarage. Op de eerste verdieping begint het woongebouw in de zogenaamde liggende u. Deze u-vormige laagbouw telt zes verdiepingen van voornamelijk driekamer appartementen. De torens tot aan het brugdeel omvatten elk zeventien verdiepingen met op elke etage drie appartementen. Het brugdeel op de negentiende en twintigste laag dat beide torens verbindt bestaat uit drie lagen, met daarbovenop nog zes lagen. Ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp zijn onder leiding van Dura Vermeer en M.J. De Nijs 131 woningen bijgekomen, in totaal 366, in een gebouw met een hoogte van 90 meter. Het appartementencomplex bestaat uit 252 huurappartementen (vrije sector) van vastgoedbelegger Bouwinvest, 66 spectaculaire penthouses, 1.500 m² commerciële ruimte, 323 parkeerplaatsen en 28 ligplaatsen voor boten.

DOORZETTEN IN DE CRISIS 

Niet heel vaak zal een ontwerp zo lang op de plank hebben gelegen als dat van het wooncomplex in het Amsterdamse IJ. Het gebouw was ontwerptechnisch vrijwel klaar, maar was te duur geworden toen de crisis insloeg. In samenwerking met Architectenbureau Arons & Gelauff en M. J. de Nijs werd het plan totaal anders ingevuld: driehonderd vrije sector huurwoningen, 66 luxe koopappartementen en 1500 m2 voorzieningen. Toch was het eind 2014 dan zo ver. Dura Vermeer en De Nijs namen het stokje over en na 10 jaar doorzetten werden de eerste contouren van de 366 woningen zichtbaar. Het was na de kredietcrisis eigenlijk nog een wonder dat het enorme gebouw alsnog werd gebouwd en dat het imposante uiterlijk nog intact was. Dankzij de intensieve samenwerking tussen hoofdaannemercombinatie, constructeur en de architect. Na de wachttijd van 10 jaar diende de bouwaanvraag in 4 maanden klaar te zijn. Een huzarenstuk van alle betrokken partijen.

Prominent gelegen aan het IJ

Pontsteiger is volledig in BIM uitgewerkt

TECHNISCH HOOGSTANDJE 

Pontsteiger is volledig in BIM (Bouw Informatie Model) uitgewerkt en zit vol technische uitdagingen: het is groot, hoog en kent grote overspanningen. Op een in het werk gestorte kelder (parkeergarage) start het project met een relatief eenvoudige onderbouw, bestaande uit een structuur van prefab-betonkolommen en balken, aangevuld met in het werk gestorte wanden. Uitdagender zijn de torens die de brugconstructie met negen lagen moeten dragen. Om beide torens voldoende stijf te maken en vervorming tegen te gaan, is een geprefabriceerde constructieve gevel geplaatst. Het constructieve hoogtepunt bevindt zich nog een niveau hoger, de stalen brugconstructie op 57 meter boven maaiveld. De brug verbindt beide torens met elkaar. De brug is opgebouwd uit stalen vakwerkspanten van 9 meter hoog en 45 meter lang, waarvan de onderste twee lagen zichtbaar zijn. De spanten zijn per boot aangeleverd en vanaf de kade met militaire precisie ingehesen.

POORTFUNCTIE

Naast de woningen vervult Pontsteiger een poortfunctie tussen het centrum van de stad en het NDSM-terrein. Een bijzonder welkomstgebaar in de richting van Amsterdam-Noord. Het gebouw is in 2019 officieel opgeleverd. 

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.