Eerste stacks op APM Terminals Maasvlakte II succesvol opgeleverd: ‘Goed begin is het halve werk’
Met de succesvolle oplevering van het eerste deel van stacks 40, 41 en 42 is een belangrijke mijlpaal bereikt in de uitbreiding van de APM Terminals Maasvlakte II. CareGo, het consortium bestaande uit Dura Vermeer, GmB en ABB, is verantwoordelijk voor de aanleg van de infrastructuur, leverde onlangs de eerste 200 meter van de eerste drie containeropslagzone (stack) op. Deze oplevering stelt kraanleverancier Künz-ABB in staat om de eerste stack-kranen op te bouwen.
De uitbreiding van de APM Terminals Maasvlakte II omvat in totaal 31 zogeheten stacks—gebieden waar containers worden opgeslagen en verwerkt. Het project verloopt volgens een strak en ambitieus tijdschema. “Er ligt echt een olympische planning,” vertelt Rosalie van Dijk, projectmanager bij CareGo. “Maar ondanks de complexiteit is de eerste stack nu succesvol opgeleverd. Dat is echt een teamprestatie.”
De dynamiek binnen het project is groot. Zo is onder andere de volgorde van oplevering aangepast vanwege werkzaamheden aan de stroomvoorziening, die met een gestuurde boring naar de nieuwe terminal wordt verlegd. Om verstoringen op te vangen, worden sommige stacks nu in twee fasen (halve stacks) opgeleverd.
Wat dit project bijzonder maakt, is de manier waarop bouwen en ontwerpen parallel lopen. “We hebben eerst de ondergrondse infrastructuur ontworpen en direct in uitvoering gebracht, terwijl het ontwerp van de bovengrondse infra nog loopt. Door op deze manier van onder naar boven te werken, kunnen we veel sneller bouwen dan gebruikelijk. Dat vraagt om lef én vakmanschap,” aldus Rosalie. “Dit vraagt om een doordachte, risico gestuurde aanpak en flexibiliteit van alle teamleden.”
De oplevering van de halve stacks wordt gezien als een belangrijke stap voorwaarts: niet alleen technisch, maar ook organisatorisch. “Onze (agile) aanpak kent uiteraard kinderziektes, die halen we er nu uit en we verfijnen onze aanpak steeds meer, uiteraard met de nodige aandacht voor detail voor de resterende stacks.”
Komende periode worden ook de werkzaamheden op het kadegebied voortgezet, waar uiteindelijk de kade-kranen zullen opereren. Hier wordt momenteel gewerkt aan de onderbouw van de railinfrastructuur en de verharding.
De teams van CareGo, APMT, Aecom en partners tonen zich trots: “We hebben laten zien dat we onder hoge druk met elkaar kunnen leveren. Dat belooft veel goeds voor de rest van het project.”