A16 Rotterdam klaar om open te gaan
Op 29 september werd de A16 Rotterdam symbolisch geopend door de minister van Infrastructuur, Robert Tieman. Na ruim zes jaar bouwen kan het wegverkeer de nieuwe verbinding aan de noordrand van Rotterdam vanaf 6 oktober gebruiken. Op 6 oktober 05.00 uur gaat de A16 Rotterdam richting Dordrecht/Breda open voor verkeer, gevolgd door de rijrichting naar Delft/Den Haag op 27 oktober om 05.00 uur. Voorafgaand aan de openstelling voor verkeer op 6 en 27 oktober gaan de bestaande A13 en A16 nog een weekend dicht om de aansluiting met de nieuwe snelweg te maken.
Minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat: ‘Met dit nieuwe stuk A16 helpen we de regio letterlijk en figuurlijk vooruit. Het zorgt voor minder files, betere verbindingen en minder sluipverkeer in dit bedrijvige stuk van ons land. Het is mooi om te zien hoe een langgekoesterde wens hier uitkomt door vakmanschap en goede samenwerking.’
Tijdens een bijeenkomst met onder andere de gedeputeerde voor verkeer van Zuid-Holland, wethouders van Rotterdam en Lansingerland en andere samenwerkingspartners is teruggekeken op de samenwerking en het resultaat gevierd.
Samenwerking
Er is intensief samengewerkt met de regio. Met een regionale bijdrage is veel gedaan om de rijksweg goed in te passen in de omgeving met een halfverdiepte landtunnel, extra geluidsschermen en extra stil asfalt. Ook zijn een opknapbeurt van het Lage Bergse Bos, doorlopende faunaroutes een fietspadenstructuur gerealiseerd. De A16 Rotterdam is een voorbeeld van hoe techniek en landschap elkaar kunnen versterken. Zo blijft het gebied prettig voor bewoners en bezoekers, voor zowel mens als dier.
Bereikbaarheid en leefbaarheid
De nieuwe snelweg draagt bij aan een betere doorstroming van het verkeer in de regio Rotterdam en Lansingerland en verbetert de leefbaarheid in de Rotterdamse wijken Hillegersberg, Terbregge, Ommoord en Overschie. De verwachting is dat fileproblemen op de A13 bij Overschie en de A20 tussen het Kleinpolderplein en Terbregseplein hiermee aanzienlijk minder worden.
Openingsfestival
Zaterdag 27 september ging de A16 Rotterdam open voor omwonenden en andere belangstellenden. Bezoekers konden nog voor de officiële opening de Rottemerentunnel te voet of op de fiets verkennen. Ondersteund door een audiotour leerden zij in het tunnelmuseum van alles over deze nieuwe snelweg. Lokale ondernemers en partijen die betrokken zijn bij de aanleg van de snelweg presenteerden zich. En bezoekers konden luisteren naar optredens of meedoen aan workshops van lokale verenigingen. In totaal trok het evenement 15.000 bezoekers.
Bijzondere aandacht was er voor de direct omwonenden. Zij kregen daarom de primeur bij het openingsfestival. Hiermee bedankten Rijkswaterstaat en bouwcombinatie De Groene Boog hen voor hun geduld en begrip tijdens de werkzaamheden. Daarna ging het terrein open voor alle belangstellenden.
Ontwerp van de A16 Rotterdam
De A16 Rotterdam verbindt de A13 bij Rotterdam The Hague Airport en de A16 bij Terbregseplein. Sinds 2019 bouwden Rijkswaterstaat en bouwcombinatie De Groene Boog aan dit project. Nu ligt er een gloednieuwe snelweg met een totale lengte van ruim 11 kilometer, met daarin de Rottemerentunnel. De tunnel is 2,2 km lang en loopt onder het Lage Bergse Bos en de rivier de Rotte door. Verder kruist de nieuwe snelweg ook de Bleiswijkse vaart en op 3 plekken het spoor; van de RandstadRail, de HSL-zuid en de spoorlijn Rotterdam-Utrecht (langs de A20). De A16 Rotterdam heeft op- en afritten bij de Vliegveldweg, N471 (Doenkade), Ankie Verbeek Ohrlaan, Terbregseweg en de Hoofdweg. De nieuwe snelweg en de Rottemerentunnel bestaan uit 2x2 rijstroken. Alleen in het middengedeelte, tussen de aansluiting met de N471 en de Ankie Verbeek Ohrlaan, bestaat de snelweg uit 2x3 rijstroken. De maximumsnelheid is over het hele stuk 100 km/uur.
Hinder beperken
Bij de aanleg van de A16 Rotterdam zijn slimme technieken gebruikt om de hinder voor het verkeer te beperken. Zo is een fly-over van 2x400 meter in delen gebouwd en met 2,5 meter per uur op zijn plek geschoven over de bestaande snelwegen A16 en A20 bij het Terbregseplein heen. Het verkeer kon tijdens deze schuifoperatie gewoon blijven doorrijden. Ook zijn tijdelijke wegen aangelegd zodat verkeer op de A16 kon blijven rijden tijdens de werkzaamheden.
Duurzaam
De A16 Rotterdam is de eerste snelweg-met-tunnel die energieneutraal is. Met 3 velden vol zonnepanelen wekken we genoeg energie op om alle systemen, zoals verlichting, matrixborden, slagbomen en omroepinstallaties langs de weg en in de Rottemerentunnel te laten werken. De tunnel gebruikt slimme installaties en energiezuinige verlichting. Ook wordt energie opgeslagen in batterijen voor momenten met weinig zon.
Tijdens de bouw is veel gedaan om het milieu te sparen. Er zijn elektrische machines gebruikt en duurzame brandstof. Oude materialen zoals vangrails en verkeersborden kregen een tweede leven. Zo is er veel COâ‚‚-uitstoot bespaard.