Bouwen aan nog betere ouderenzorg

19 december 2025

De ouderenzorg verandert en dat vraagt om optimaal ingerichte woonvoorzieningen. In Mill werkt Dura Vermeer daarom nauw samen met zorgorganisatie Pantein aan het realiseren van een toekomstbestendig zorgcentrum voor honderd bewoners. Dat gebeurt in twee fases, omdat de ouderen op hetzelfde terrein blijven wonen. Nu de eerste helft van Millstaete is opgeleverd, blikken de samenwerkpartners terug op de successen en kijken ze vooruit naar de tweede fase.

Aan de rand van Mill, met vrij uitzicht over de velden, staat sinds de jaren vijftig een verzorgings- en verpleeghuis. Het werd een aantal keer aangepast en uitgebreid, tot het moment dat dat echt niet meer toereikend was. “De zorg voor ouderen is veranderd”, legt Arie Mennen, adviseur vastgoed van Pantein uit. “Vijftien jaar geleden woonden mensen gemiddeld acht jaar bij ons. Nu is dat nog maar acht maanden, omdat mensen met een zorgvraag zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Dat maakt een groot verschil voor de zorg die je moet leveren, maar vraagt ook iets anders van het vastgoed.” In 2019 werden de eerste ontwerpen gemaakt voor een compleet nieuw zorgcentrum. Omdat de bewoners op locatie blijven wonen en de zorg door blijft gaan, was slopen en bouwen in twee fases de enige optie. “Dat is een uitdaging, maar de enige oplossing om onze bewoners en ons personeel hier te kunnen houden.”

Samen optimaliseren

Dura Vermeer won de aanbesteding onder andere vanwege ideeën over het slopen en bouwen in twee fases. “We zagen direct dat de fasering van dit project een grote uitdaging zou worden”, vertelt Sanne Simoens, coördinator Klant, Markt en Maatschappij bij Dura Vermeer. “En we zagen ook optimalisaties in het plan. Dus zijn we met het team aan de slag gegaan om alle stukken te doorgronden en met oplossingen te komen.

Collega en projectleider Frankwin Ceelen herinnert zich de open en praktische sfeer tijdens de dialoogrondes. “We hebben onze plannen letterlijk op tafel gelegd en zijn het gesprek aangegaan. Het was heel prettig dat onze expertise gewaardeerd werd.” De gesprekken gingen onder andere over de netcongestie die zou kunnen ontstaan. De beschikbare netcapaciteit van 127 kiloWatt zou op piekmomenten van elektriciteitsgebruik onvoldoende kunnen zijn. “Een installateur van Dura Vermeer en de technisch adviseur van Pantein hebben dat samen opgelost, waardoor we toch een compleet elektrische installatie konden neerzetten in dit gasloze gebouw. Hierdoor is de energieafname volledig CO₂-neutraal.”

Nul klachten Wie over de bouwlocatie loopt, ziet direct dat dit geen doorsnee bouwplaats is. De eerste helft van het nieuwe gebouw staat pal naast de oude helft van het zorgcentrum dat ook nog bewoond is. Een deel van de bewoners verblijft in een tijdelijk gebouw op het terrein. Voor zorgorganisatie Pantein betekent dat niet alleen heel veel verhuizingen, maar ook veel commotie in de achtertuin van een kwetsbare doelgroep. Toch heeft Edith van den Broek, manager Zorg en Bedrijfsvoering bij Millstaete, nog niet één klacht gehad. “Dat is te danken aan de goede communicatie. Wij geven duidelijk aan wat de rustmomenten van de bewoners zijn en daar houdt Dura Vermeer zich aan. Andersom houden ze ons op de hoogte van wat er op de bouwplaats gebeurt. Zelfs bij de inzet van zwaar materieel, bijvoorbeeld het breken van puin, is er geen probleem. Dat is een kwestie van op tijd communiceren naar bewoners en hun families, medewerkers en omwonenden. Mijn boodschap is dan heel duidelijk: dit gaat veel geluid geven.”

Meer zorg met minder medewerkers In de nieuwbouw laat Edith zien hoe de architectuur de zorgvisie van Pantein ondersteunt. “Ouderen van nu zitten echt niet meer te wachten op elke week een bingoavond. Wat ze wel willen, is autonomie.” Daarom werkt Pantein met tien woongroepen met elk een eigen huiskamer met zithoek, eettafel en keuken. In de aangrenzende gang hebben tien bewoners hun eigen slaapkamer en sanitair. “Die groepen zijn niet samengesteld op basis van ziektebeeld of beperkingen, maar op basis van wat een bewoner zelf wil op het gebied van activiteiten en omgeving. Sommige bewoners gedijen het beste in een gezellige groep waar ze elke avond met elkaar aan een grote tafel eten. Terwijl anderen liever meer rust en structuur willen.”

Die opzet zorgt voor een huiselijke sfeer voor de bewoners én voor een efficiënte werkomgeving voor de medewerkers. Met moderne systemen voor communicatie en toezicht, korte looplijnen door extra personeelstrappen aan de uiteinden van de gangen en woonkamers die centraal in het gebouw liggen. Edith: “Dankzij de indeling van dit gebouw kunnen we sneller inspelen op wat bewoners vragen, omdat medewerkers nabij zijn. Dat geeft rust.”

Momenten vieren

Terugkijkend op de eerste fase is duidelijk dat dit voor beide partijen een bijzonder project is. Sanne herinnert zich nog de rondleiding door het oude gebouw tijdens de aanbestedingsfase. “De passie waarmee Arie toen vertelde over de noodzaak van nieuwbouw is me echt bijgebleven.” Ook het feit dat alle grote momenten – van verhuizingen tot de start van de bouw – gevierd worden met bewoners, vindt ze bijzonder. “Bij de start van de bouw zag ik de bewoners oprecht genieten. Dan wordt ineens heel duidelijk waar je dit werk voor doet. Op zo’n moment zie je heel duidelijk dat wij echt iets kunnen betekenen voor de mensen die hier wonen.” ‘Dankzij de indeling van dit gebouw kunnen we sneller inspelen op wat bewoners vragen, dat geeft rust’

Bouw & Vastgoed BV
Frankwin CeelenProjectleider Regio's Zeeland, Limburg, Noord-Brabant
Bouw & Vastgoed BV
Sanne SimoensCoördinator Klant Markt & Maatschappij Regio's Noord-Brabant, Limburg

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.