De Jordaanbrug in Amsterdam is niet meer
Na 100 jaar trouwe dienst is de Jordaanbrug gesloopt. Gelukkig komt er een nieuwe brug voor terug. Hierin worden de monumentale brugonderdelen verwerkt. Omgevingsmanager Matthijs de Ruyter vertelt waar we de komende tijd precies aan werken.
Waar eerder de Jordaanbrug lag, prijkt nu een groot gat. Er is nog wel een brug, maar dat is de tijdelijke verkeersbrug die afgelopen zomer is aangelegd, zodat er hier toch nog verkeer mogelijk is. Matthijs: “Na uitgebreid onderzoek bleek dat de houten fundering van de oude Jordaanbrug niet meer stevig genoeg was om nog jaren mee te gaan. Daarom bouwen we sinds oktober 2024 aan een nieuwe brug.” Omdat de Jordaanbrug een monument is, gelden er strenge regels en moet de uitstraling van de nieuwe brug hetzelfde blijven. “Dit doen we door zoveel mogelijk oude brugonderdelen te herstellen en in de nieuwe brug te verwerken. Zo repareren we onder andere de brugleuningen en gebruiken we al het natuursteen opnieuw.”
Grote werkzaamheden
Waar er eerder aan de zuidzijde van de brug werd gewerkt, werken we sinds juli aan de noordzijde. Matthijs: “Eerder hadden we al het zuidelijke deel van het oude brugdek weggehaald en afgelopen periode is ook de noordzijde van het brugdek verwijderd.” Nu staan er weer andere grote werkzaamheden op de planning. “We brengen op dit moment het laatste deel van de nieuwe brugfundering aan. Deze fundering bestaat uit ongeveer 70 palen.” Door de palen in de grond te schroeven hoeft er niet geheid te worden en worden trillingen beperkt.
Damwanden
Daarna maken we de ondergrond gereed voor de damwanden. “Dit doen we door obstakels in de grond heel klein te maken met behulp van een krachtige machine en noemen we crushen. Als dit klaar is, starten we met het aanbrengen van de damwanden. Deze wanden vormen samen een bouwkuip van waaruit we veilig aan de nieuwe brug kunnen werken. Ook slopen we de oude landhoofden aan de noordzijde van de brug. Naar verwachting zijn deze werkzaamheden eind dit jaar klaar. Daarna gaan we verder met onder andere de bouw van nieuwe landhoofden.”
Niet te missen
De komende jaren zijn de werkzaamheden niet te missen: naar verwachting is de brugvernieuwing helemaal klaar in 2029. De grootste en meest overlastgevende werkzaamheden worden wel in 2027 afgerond. Vanaf 1 maart 2027 rijden er ook weer trams op de route Raadhuisstraat-Westermarkt-Rozengracht.
Over de Oranje Loper
Als onderdeel van Programma Oranje Loper worden de komende jaren de straten en bruggen van de Raadhuisstraat tot het Mercatorplein in Amsterdam gerenoveerd, verbeterd en vernieuwd.
Al in 2020 ontvingen Dura Vermeer en Mobilis de definitieve gunning om in bouwteamverband samen met de gemeente het plan uit te werken voor de aanpak van de bruggen en straten van de Raadhuisstraat tot het Mercatorplein. Door nieuwe inzichten in de staat van de bruggen is de opgave flink gewijzigd ten opzichte van het oorspronkelijke plan. In plaats van gehele vernieuwing worden er 7 bruggen gerenoveerd. De Jordaanbrug over de Lijnbaansgracht wordt wel compleet vernieuwd. In de straten van Centrum en West worden verbeteringen aangebracht, waardoor er meer ruimte komt voor voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en groen. De kruispunten Marnixstraat/Rozengracht en Admiraal de Ruijterweg/Jan Evertsenstraat en de Westermarkt worden opnieuw ingericht, zodat het hier verkeersveiliger wordt. Daarnaast worden gevaarlijke kruispunten (blackspots) op de route aangepakt en wordt verouderd tramspoor op verschillende plekken vervangen.