Eerste liggers voor nieuwe fly-over A10 Knooppunt De Nieuwe Meer succesvol ingehesen
Op zaterdag 13 december 2025 heeft consortium TriAX - bestaande uit BESIX, Dura Vermeer en Heijmans - een belangrijke mijlpaal bereikt bij de bouw van de nieuwe fly-over in knooppunt De Nieuwe Meer. De eerste prefabliggers zijn succesvol geplaatst op de eerder aangebrachte onderslagbalken. Hiermee wordt voor het eerst zichtbaar hoe de toekomstige fly-over vorm begint te krijgen.
De 24 liggers van elk 30 meter en tussen de 30-45 ton, zijn in een gespecialiseerde prefabfabriek in Friesland geproduceerd en naar Amsterdam gebracht. Voor het inhijsen is een grote telekraan ingezet. De operatie vroeg om precisie en een strakke afstemming tussen alle betrokken disciplines
Veel bekijks
Samen met onze opdrachtgever Zuidasdok werd een publieksmoment georganiseerd, waarbij omwonenden vanaf het terrein van Tennispark Joy mee konden kijken met de inhijsoperatie. De belangstelling was groot en het evenement werd positief ontvangen. Voor veel bezoekers was het bijzonder om een live blik achter de schermen te krijgen.
Opbouw brugdek
In 2026 volgen aanvullende hijsmomenten en wordt gestart met de opbouw van het brugdek. Deze stap is een belangrijke mijlpaal richting de realisatie van de fly-over.
Verbeteren doorstroming
De reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer is één van de onderdelen van het programma Zuidasdok, één van de grootste infrastructurele bouwprojecten van Nederland, dat als doel heeft om het noordelijke deel van de Randstad beter bereikbaar te maken via weg en openbaar vervoer. De reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer verbetert de doorstroming en de verkeersveiligheid in dit drukbezochte grootstedelijke gebied. Het knooppunt en een deel van de A10 Zuid vanaf het knooppunt De Nieuwe Meer tot en met de aansluiting op de Amstelveenseweg worden volledig omgebouwd over een lengte van circa 2 kilometer. In de gekozen oplossing wordt het verkeer op het knooppunt en de A10 Zuid ontvlochten, doordat er op de A10 een hoofd- en parallelstructuur wordt gerealiseerd.
Deze hoofd- en parallelstructuur van de A10 Zuid sluit straks aan op de hoofd- en parallelstructuur van het project Tunnel Zuidasdok. Dit wordt bereikt door de bouw van een viertal nieuwe beweegbare bruggen over de Schinkel, de verbreding van de A10 om ruimte te bieden aan de hoofd- en parallelstructuur en het aanpassen van het onderliggend wegennet waaronder de reconstructie van de Amstelveenseweg. Daarnaast wordt de bediening en besturing van de Schinkelbrug aangepast zodat deze op afstand kan worden bediend.
Volgens de huidige planning zijn alle onderdelen van de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer uiterlijk in 2031 in gebruik.
Meebouwen aan Knooppunt De Nieuwe Meer? Dat kan!
Meer over Knooppunt De Nieuwe Meer
Dura Vermeer werkt in opdracht van Zuidasdok in de bouwcombinatie TriAX samen met BESIX en Heijmans aan de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer.
De reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer in Amsterdam is door Rijkswaterstaat voorlopig gegund aan BESIX, Dura Vermeer en Heijmans.
De reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer definitief door Rijkswaterstaat aan het consortium TriAX bestaande uit BESIX, Dura Vermeer en Heijmans gegund.