Financial Close bereikt voor DBFM project ViA15
Het consortium GelreGroen en Rijkswaterstaat hebben op dinsdag 9 december Financial Close bereikt voor het project ViA15. Dit betekent dat alle benodigde financiering voor het project contractueel is vastgelegd en de realisatie van ViA15 nu echt kan beginnen.
GelreGroen is een combinatie van BESIX, Dura Vermeer, HOCHTIEF, John Laing en Van Oord. GelreGroen is verantwoordelijk voor het ontwerpen (Design), de bouw (Build), de financiering (Finance) en het 20-jarige onderhoud (Maintain) van het project. De naam GelreGroen refereert aan een natuurinclusief ontwerp van deze nieuwe wegverbinding, waarbij Groen staat voor zorgzaamheid richting de omgeving met als doel tevreden bewoners, natuurorganisaties, weggebruikers en bestuurlijke stakeholders. Twaalf banken, waaronder de European Investment Bank leveren het vreemd vermogen ten behoeve van dit project.
Over ViA15
Dagelijks staan er files op de A12, A50, de A325 en de Pleijroute (N325). In het project ViA15 werken provincie Gelderland en Rijkswaterstaat samen aan een robuuste oplossing in de regio Arnhem-Nijmegen. We trekken de A15 door vanaf knooppunt Ressen naar de A12 tussen Duiven en Zevenaar. Het nieuwe stuk A15 kruist het Pannerdensch Kanaal met een ca. 2,5 kilometer lange brug en wordt ter hoogte van Groessen/Helhoek over een lengte van meer dan 3 kilometer verdiept aangelegd. Verder komen er extra rijstroken op de A12 tussen Westervoort en knooppunt Oud-Dijk en op de A15 tussen de knooppunten Valburg en Ressen.
Met het doortrekken van de A15 ontstaat een rechtstreekse verbinding tussen de Rotterdamse haven en Duitsland. ViA15 verbetert de doorstroming op het hoofdwegennet en zorgt ervoor dat weggebruikers sneller tussen Nijmegen, Arnhem, de Liemers en de Achterhoek kunnen reizen. Dat komt de regionale economie ten goede. Consortium GelreGroen realiseert het project in opdracht van Rijkswaterstaat met zorg voor mens en natuur. In opdracht van de provincie Gelderland realiseert GelreGroen ook een snelfietsroute parallel aan de A15 (SFR15). Naar verwachting gaat ViA15 eind 2031 open voor het verkeer. De onderhoudsfase van 20 jaar loopt door tot eind 2051.
Op 3 juli 2025 tekenden Rijkswaterstaat en GelreGroen al het geactualiseerde contract voor de realisatie en de instandhouding van het tracé, nadat in oktober 2024 het Tracébesluit ViA15 onherroepelijk werd verklaard door de Raad van State.