Koningin Máxima bezoekt Asphalt Recycling Train (ART)
Fotografie: André Sprong
Koningin Máxima heeft dinsdag 2 september een werkbezoek gebracht aan de infrastructurele sector. Tijdens het bezoek spraken vertegenwoordigers van Rijkswaterstaat, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en marktpartijen uit de bouw- en infrasector met de Koningin over circulariteit en duurzaamheid. Ook kreeg zij een toelichting op het gebruik van circulair beton bij de verbreding van de A9 Badhoevedorp – Holendrecht en woonde zij een demonstratie bij van circulaire asfaltaanleg met de Asphalt Recycling Train (ART). Het werkbezoek werd afgesloten met een gesprek over de bezochte projecten, duurzame infrastructuur en de ambitie om volledig circulair te werken.
Roger Mol, hoofdingenieur-directeur Duurzaamheid en Leefomgeving en Chief Procurement Officer van Rijkswaterstaat. “We laten vandaag zien dat om de circulaire transitie in de sector te versnellen, en duurzame innovaties tot stand te laten komen, een goede samenwerking tussen publieke opdrachtgevers en marktpartijen essentieel is. Ons doel is daarbij om de lat in de hele sector stap voor stap hoger te leggen, waarin marktpartijen in de breedte van de sector kunnen meegroeien in duurzame innovaties.” De sector heeft de ambitie om in 2030 klimaatneutraal en circulair te werken. Dat betekent dat bij aanleg, vervanging, onderhoud en renovatie van infrastructuur zoveel mogelijk grondstoffen worden hergebruikt en CO2-uitstoot wordt gereduceerd.
Toekomstbestendig wegenonderhoud
In Hilversum kreeg Koningin Máxima een demonstratie en toelichting op de Asphalt Recycling Train (ART). Aan het woord waren Wendeline Besier, programmadirecteur Duurzaamheid bij Dura Vermeer en Robbert Naus, manager Productontwikkeling bij Dura Vermeer. De ART is een ‘trein’ van machines die oud asfalt ter plekke verwerkt tot een nieuw wegdek. Deze circulaire werkwijze bespaart aan- en afvoer van asfalt en maakt volledig hergebruik van materialen mogelijk.
Samen blijven innoveren
De ART is een innovatief voorbeeld van samenwerking tussen publieke opdrachtgevers en marktpartijen. Dit is cruciaal voor de (door)ontwikkeling en opschaling van dit circulaire alternatief voor reguliere asfaltaanleg. Wendeline Besier: “Toekomstbestendige infrastructuur is alleen mogelijk door samen op te trekken als sectorpartners en te blijven innoveren. Dit vergt durf en doorzettingsvermogen. De ART is hier een mooi voorbeeld van. Er zijn meerdere proeven door het hele land geweest en vandaag staan we hier samen met Rijkswaterstaat en collega-bouwer D. van der Steen, die de ART heeft ingezet in opdracht van gemeente Hilversum. Samen kunnen we leren van de uitkomsten. Dit is ontzettend belangrijk voor de transitie naar circulair bouwen en de beweging die we als sector willen maken, stap voor stap.”
Op naar Net Zero
Dura Vermeer heeft een duidelijk doel voor ogen. Halvering van de CO2-uitstoot in 2030 en in 2050 moet de uitstoot zelfs naar nul. Het (her)inzetten van de ART op de Nederlandse wegen is een van de manieren waarop wij, samen met partners, in de praktijk vormgeven aan deze strategie. Zo gaan wij samen Op naar Net Zero!