PHS Nijmegen: duurzaam werken met elektrisch materieel

27 november 2025

In opdracht van ProRail maakt Dura Vermeer station Nijmegen klaar voor de toekomst, waarbij duurzaamheid een belangrijke rol speelt. Tijdens de bouwwerkzaamheden maken we veel gebruik van elektrische machines. We laten zien hoe we deze inzetten, wat het oplevert en welke uitdagingen daarbij komen kijken.

Ambitie in duurzaamheid

ProRail stelde in het project PHS Nijmegen als voorwaarde dat minimaal 30 procent van alle werkzaamheden met elektrisch materieel moet worden uitgevoerd. Dura Vermeer heeft de ambitie om dit zelfs verder uit te breiden naar 50 procent van alle werkzaamheden. Hiermee zetten we als project belangrijke stappen richting verdere verduurzaming in de infrasector en het beperken van CO2-uitstoot.

Bij Dura Vermeer zetten twee Adviseurs Duurzaamheid zich dagelijks in om projecten zoals PHS Nijmegen slimmer en duurzamer te maken. Samen met het projectteam zoeken ze naar manieren om aan onze gezamenlijke duurzame ambitie werken. Ze berekenen de impact van de werkzaamheden op het milieu en adviseren het projectteam over het beperken van deze impact. Door bijvoorbeeld de inzet van elektrisch materieel of het hergebruik van materialen. Daarnaast ondersteunen ze het projectteam bij het ontwikkelen en toepassen van innovatieve oplossingen, zoals het gebruik van duurzamer beton of hergebruik van wissels.

Werkzaamheden met een grote elektrische rupskraan

Primeur

Tot nu is er al veel elektrisch materieel ingezet voor de werkzaamheden in het project. Sommige machines hebben zelfs een primeur. De elektrische spoorkrol, die materialen verplaatst over het spoor, en de grote elektrische rupskraan, die alle materialen van en naar de tunnelmoot hijst, zijn voor het eerst ingezet in een project van Dura Vermeer. Verder wordt er gewerkt met meerdere elektrische hoogwerkers aan de perronkappen. Ook is voor het aanleggen van de bouwweg een elektrische asfaltset ingezet.

Door deze elektrische machines in te zetten in plaats van de dieselvarianten, is een besparing van 400 ton CO2 gerealiseerd. Ter vergelijking: dit komt neer op de uitstoot van 87 personenauto’s voor een heel jaar! Een resultaat waar we trots op mogen zijn.

Elektrische graafmachine met accupakket

Inzet van elektrische hoogwerkers op het perron

Elektrisch materieel volop in beweging

De komende jaren blijven we elektrisch materieel inzetten, met de jaren 2026 en 2027 als piek. In deze periode draaien er meer dan tien elektrische machines op het werk, waaronder een krol, vlindermachine, verreiker en een minidumper. De machines worden op alle plekken van het project ingezet: op het spoor, op het perron en voor de bouw van de reizigerstunnel, westentree en fietsenstalling.

Puzzel in piekperiodes

De uitdaging van elektrisch werken binnen dit project zit vooral in het specialistische werk op het spoor. Het meeste werk vindt plaats tijdens treinvrije periodes. Dit zijn momenten waar 24 uur per dag gewerkt wordt en er enorm veel machines tegelijk aan het werk zijn. Deze periodes volledig elektrisch uitvoeren is erg uitdagend, omdat er speciale machines nodig zijn die nog niet allemaal elektrisch beschikbaar zijn.

Met de inzet van elektrisch materieel en alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid zetten we belangrijke stappen richting een duurzamere toekomst. Elektrische vlindermachine

Op naar Net Zero

Dura Vermeer werkt aan een groenere, betere en duurzame toekomst. Elke dag opnieuw. Wij hebben een kraakhelder doel. Nul CO2-uitstoot vóór 2050. Dit lukt ons niet alleen: met al onze collega’s en iedereen in de keten kunnen we de teller versnellen. Ook dit initiatief telt op naar nul uitstoot. Zo gaan we samen ‘Op naar Net Zero’. Meer weten? Op naar Net Zero

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.