Een toekomstbestendig station, midden in de stad Nijmegen
In Nijmegen bouwen we aan een vernieuwd treinstation. In opdracht van ProRail realiseert Dura Vermeer binnen het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) een grote uitbreiding van station Nijmegen. Terwijl de treinen blijven rijden en reizigers dagelijks op weg zijn, werken we aan een vernieuwing die de bereikbaarheid en doorstroming vergroot. Hiermee wordt het station en spoor in Nijmegen voorbereid op de verwachte groei van reizigers- en goederenvervoer over het spoor.
PHS is het landelijke programma van ProRail om de drukste spoortrajecten in Nederland geschikt te maken voor tienminutentreinen. Station Nijmegen ligt op het traject Schiphol–Utrecht–Nijmegen (PHS‑SUN) en krijgt daarom een ingrijpende upgrade. De werkzaamheden bij het project bestaan uit de bouw van een nieuwe westentree, een nieuw eilandperron met perronkap, de vernieuwing en verlenging van de reizigerstunnel, en de aanleg van nieuwe (rol)trappen en liften. Ook het opstelterrein bij de Wolfskuil wordt aangepast, net als de sporen, wissels en bovenleidingen. De monumentale perronkappen worden gerenoveerd en blijven behouden.
De voorbereidende uitvoeringswerkzaamheden zijn in 2024 gestart. De oplevering van PHS Nijmegen staat gepland in 2028.
Bouwen in het hart van de stad Nijmegen
Een van de parels van het project is de bouw van een westentree inclusief een fietsenstalling en brede reizigerstunnel. Deze reizigerstunnel verbindt straks het westen van Nijmegen met het bestaande station. Daarmee ontstaat een tweede toegangspoort tot het station, die niet alleen zorgt voor betere spreiding van reizigers, maar ook aansluit op de ontwikkeling van het omliggende stationsgebied
In oktober 2025 zijn we gestart met de bouw van de eerste tunnelmoot op de voorbouwlocatie. We bouwen de tunnelmoot op een schuifconstructie, die we in het voorjaar van 2026 tijdens een grote buitendienststelling op zijn plek schuiven. De schuifconstructie bestaat uit vier rijen met 64 U-profielen van 1,5 bij 1,5 meter waarop de tunnelmoot wordt gebouwd. Na het inschuiven van de eerste tunnelmoot wordt de volgende tunnelmoot gebouwd waarna de daadwerkelijke reizigerstunnel vorm krijgt.
Plaatsing van de U-profielen
Bouw van de reizigerstunnel
Duurzaam bouwen en slim vervoeren
Het project in Nijmegen geldt als een van de koplopers op het gebied van hergebruik van materiaal. Dura Vermeer werkt met circulaire principes en kiest bewust voor duurzame logistiek. Zo wordt het materieel en de bouwmaterialen waar mogelijk per werktrein aan- en afgevoerd. Eind juni arriveerde de eerste werktrein op het project, en vanaf augustus is de inzet van werktreinen structureel gemaakt door een eigen aangelegd werkspoor. Dat voorkomt niet alleen tientallen vrachtwagenritten per week, maar maakt ook een stillere, veiligere en schonere bouwplaats mogelijk.
Er is een werkspoor aangelegd om het aan- en afvoeren van materialen zoveel mogelijk per trein te kunnen doen
Grote buitendienststelling voorjaar 2026
In de aanloop naar de verdere bouw van de tunnel wordt toegewerkt naar een cruciale mijlpaal: de grote buitendienststelling rond Hemelvaart en de meivakantie van 2026. In deze periode ligt het treinverkeer stil rondom het station Nijmegen en worden in korte tijd grote stappen gezet. We bereiden dit moment nu al voor in alle lagen van het project, van planning tot techniek en communicatie.
Bekijk hier het bericht van ProRail: Een treinvrije periode, hoe bereid je die voor?
Station, spoor en opstelterrein
Naast het station en de tunnel werkt Dura Vermeer ook aan een nieuw opstelterrein ten westen van het station. Hier kunnen straks treinen worden gestald, wat bijdraagt aan de flexibiliteit van het spoornetwerk. De werkzaamheden aan het opstelterrein zijn inmiddels gestart en vormen een belangrijk onderdeel van het totale project.
Op het toekomstige opstelterrein worden vier wissels hergebruikt in een nieuw kruiswisselcomplex. De dwarsliggers, spoorstaven en ballast worden eind dit jaar gereed verwacht, waarna bovenleiding en beveiliging worden aangesloten.
De bouw van het nieuwe opstelterrein
Zorgvuldig omgaan met erfgoed
Een bijzonder onderdeel van het project PHS Nijmegen is het behoud van het monumentale erfgoed op het station. De kenmerkende gietijzeren perronkappen en de monumentale wachthuisjes op perron 3 en 4 worden behouden. Maar deze moeten tijdelijk worden verwijderd vanwege de aanleg van de nieuwe reizigerstunnel en opgangen.
In opdracht van Dura Vermeer worden de wachthuisjes steen voor steen gedemonteerd door restauratiespecialist Nico de Bont. Elk element, van de originele klinknagels tot het metselwerk, wordt zorgvuldig vastgelegd, gerestaureerd en opgeslagen. Het eerste wachthuisje is inmiddels verwijderd, het tweede wachthuisje volgt in oktober.
In 2028 bouwen we de huisjes op een nieuwe plek aan het perron opnieuw op en krijgen ze hun oorspronkelijke functie als wachtruimte terug. Ook de monumentale perronkappen worden in fases gerenoveerd, waarbij gebruik wordt gemaakt van circulaire technieken.
Slim bouwen met digitale tools
Om het project integraal te coördineren en de afstemming met stakeholders soepel te laten verlopen, is het hele stationsgebied en de werkomgeving digitaal in kaart gebracht. De 3D-modellen van de bestaande situatie en geplande ingrepen maken het mogelijk om scenario’s visueel te toetsen en risico’s vroegtijdig te ondervangen.
Met PHS Nijmegen bouwen we niet alleen aan nieuwe infrastructuur, maar ook aan betrouwbaar openbaar vervoer, een toekomstbestendig stationsgebied en een leefbare stad. Dura Vermeer is trots om hier een bijdrage aan te leveren.
Sluit je aan bij ons team!
Wil je ook meewerken aan PHS Nijmegen of een van onze andere toffe railinfra-projecten? Dat kan! Bekijk onze vacatures en solliciteer.