Werkzaamheden Coentunnel afgerond

16 september 2025

(Foto: Jorrit Lousberg)

Rijkswaterstaat heeft van 12 juli tot 15 september 2025 de Tweede Coentunnel (Oost 2) volledig afgesloten om de tunnel te voorzien van een aanvullende hittewerende bekleding. Dit is gedaan omdat het beton onvoldoende bestand was tegen extreme hitte bij een brand.

Het project omvatte vijf fasen: het verwijderen van alle technische installaties en het reinigen van de tunnel, het aanbrengen van de brandwerende platen, het coaten van de wanden t.b.v. het verbeteren van de luminantie en het terugplaatsen van technische installaties. Tegelijkertijd zijn ook de asfaltdeklaag en componenten van de technische installaties vernieuwd om toekomstige overlast te beperken.

De uitvoering gebeurde onder verantwoordelijkheid van Coentunnel Company (CCY Maintenance, Croon Wolter & Dros en Road Maintenance Support), met Dura Vermeer als aandeelhouder en belangrijke partner voor de brandwerende bekleding. Technisch manager Bas van Vliet benadrukt dat veiligheid de hoogste prioriteit had en heeft. “Door de intensiteit van de werkzaamheden is met veel partijen en mensen gelijktijdig gewerkt in de Oost 2-buis. Het project versterkt de brandveiligheid en toekomstbestendigheid van de tunnel en draagt bij aan een duurzame infrastructuur. Als ik nu terugkijk op het project is alles heel goed en volgens planning verlopen.”

Asfaltprimeur

Op woensdag 10 september is voor de asfaltwerkzaamheden voor het eerst gewerkt met een vrachtwagen van Millenaar & van Schaik Transport) die de beste en modernste technieken slim combineert. De laadbak van deze wagen is voorzien van een horizontale losinstallatie (van Fliegl) voor het lossen in tunnels, onder viaducten en tramleidingen. Daarnaast is de laadbak rondom voorzien van 14 centimeter dikke isolatiewanden en een isolatievloer om de transitie van heet asfalt (180 graden) naar warm asfalt (130 graden) te ondersteunen. De truck kan met een conventionele aandrijving (Euro 6) de tunnel inrijden om vervolgens over te schakelen op E-PTO (Zero emissie) tijdens het horizontaal lossen in de tunnel.

Alle functies in de cabine worden dan voorzien van stroom waardoor de chauffeur gebruik kan blijven maken van alle veiligheidssystemen zoals verlichting, camera's, de radio en overdrukinstallatie. Als het lossen klaar is schakelt de chauffeur de E-PTO uit en dan start de motor automatisch en kan de auto direct de tunnel verlaten. Er is dus een minimale tijd waarvoor de dieselaandrijving nodig is in de tunnel. Daarnaast heeft de wagen – dankzij een uitgekiende assenconfiguratie en ondanks de uitgebreide losinstallatie, het gewenste netto laadvermogen van 30 ton.

Dit materieel is door de combinatie van alle technische mogelijkheden op dit moment de ‘best in class’ voor het werken in de grond-, weg- en waterbouw. Samen met leveranciers en partners heeft Millenaar & van Schaik Transport een uitgebreide analyse van de wensen uit de asfaltmarkt gecombineerd tot deze vrachtwagen.

De eerste keer dat deze is ingezet was op woensdag 10 september tijdens de asfalteringswerkzaamheden in de Coentunnel voor Dura Vermeer. Hier werd met 4 machines geasfalteerd, drie in de tunnel en een elektrische asfaltset die buiten de tunnel werd ingezet.

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.