Verbetermaatregelen Zwolle - Enschede
Traject Raalte - Heino
Foto: ProRail/Chantal van den Berg
In opdracht van ProRail werkt Dura Vermeer aan de spoorlijn tussen Zwolle en Enschede. Op dit traject worden werkzaamheden uitgevoerd om de transferveiligheid, stiptheid en snelheid van de treindienst te verbeteren. Met aanpassingen aan het spoor en de beveiliging zorgen ervoor dat de intercity meer op snelheid kan blijven rijden. Dat levert een tijdswinst op van drie minuten voor de Intercity tussen Zwolle en Enschede. Met deze verbeteringen is het traject ook klaar voor de toekomst.
Werkzaamheden in Raalte en Heino
Het project in Raalte en Heino is onderdeel van een groter project tussen Zwolle en Wierden. Dura Vermeer heeft de ombouw van Wierden al uitgevoerd. Steeds meer reizigers maken gebruik van de trein op de stations van Raalte en Heino en daarvoor is meer ruimte nodig. Die creëren we door twee zijperrons te plaatsen. Er komt nieuw stationsmeubilair en we delen de stationsomgevingen opnieuw in. We breiden de P+R terreinen uit en Raalte krijgt meer fietsparkeerplekken.
In Raalte zijn we met de voorbereidende werkzaamheden zoals het inrichten van o.a. het bouwterrein gestart. De “echte” werkzaamheden aan het spoor en de stationsomgeving zijn in februari 2025 gestart. Alles om klaar te zijn voor een tweeweekse treinvrije periode (TVP) in mei om in Raalte een tunnel te kunnen inschuiven.
In Heino zijn de werkzaamheden iets minder spectaculair en passen we het stationsgebied qua inrichting aan om het logischer en veiliger te maken.
Naast de werkzaamheden in Heino en Raalte plaatsen we in de TVP ook nog een extra “wandelbuis” in een bosrijke omgeving tussen de twee stations. Zo dragen we bij aan een betere overwegveiligheid op het traject.
Integrale samenwerking
Onze disciplines rail, civiel en infra werken intensief samen om deze werkzaamheden uit te voeren. Dit zorgt voor een betere en veiligere reis voor iedereen. De beoogde einddatum van onze werkzaamheden is augustus 2025.
Foto: ProRail/Chantal van den Berg