100.000 elektrische draaiuren: een mijlpaal in duurzame dijkversterking
Foto: August Swietkowiak
Dijkversterking Tiel-Waardenburg bereikte deze zomer een mooie mijlpaal: meer dan 100.000 draaiuren met elektrisch materieel. Van vrachtwagens en kranen, tot shovels en damwandstellingen. En dat leverde een stevige CO₂-besparing op: ruim 4.600 ton tot nu toe. Naar verwachting loopt dat op tot 7.600 ton bij oplevering.
Grootschalig én pionierend
Het project is het eerste dijkversterkingsproject in Nederland waar op deze schaal elektrisch materieel wordt ingezet. Gemiddeld zijn er dagelijks 45 elektrische machines in bedrijf. Ingezet door Mekante Diek, een bouwcombinatie bestaande uit Ploegam, Dura Vermeer en Van Oord. De machines en accu’s laden bij WattHub, een speciaal ontwikkeld laadplein bij Geldermalsen. De energie is voor 90% afkomstig uit duurzame bronnen.
Slimmer bouwen, minder uitstoot
In totaal besparen we bij dit project bijna 50.000 ton CO₂. Dat staat gelijk aan 33 miljoen autokilometers. Dit realiseerden we dankzij de inzet van elektrisch materieel, circulaire materialen en technieken met een lage CO₂-voetafdruk. De winst zit niet alleen in emissiereductie, maar ook in het hergebruik en de reductie van materialen en het ontwerpen voor de toekomst. “Dat is geen stap, maar een sprong vooruit,” zegt Koen van der Kroon, projectmanager Tiel-Waardenburg bij Waterschap Rivierenland.
Samen leren, samen verder
“We hebben hier samen iets neergezet wat vijf jaar geleden nog bijna niemand voor mogelijk hield,” zegt Jules Janssen, projectdirecteur van Mekante Diek. “Het laat zien dat je met lef, doorzettingsvermogen en samenwerking écht een verschil kunt maken.” Het werken met elektrisch materieel op deze schaal was pionieren, maar het leverde waardevolle lessen én structurele vernieuwing op. Zo werken we binnen het project ook mee aan pilots met innovatieve technieken, zoals KitePower, en registreren we materialen in Madaster, zodat toekomstig hergebruik van de toegepaste materialen eenvoudig mogelijk is.