Dijkversterking Tiel-Waardenburg: grootschalig duurzaam bouwen is haalbaar

28 maart 2025

Foto Paul Poels

In 2023 startte de uitvoering van dijkversterking Tiel-Waardenburg. Bouwcombinatie Mekante Diek (Ploegam, van Oord, Dura Vermeer) voert deze dijkversterking uit in opdracht van Waterschap Rivierenland. Het is het eerste grootschalige bouwproject in Nederland dat bijna volledig elektrisch wordt uitgevoerd. Onderzoeksbureau TNO onderzocht de efficiëntie en de impact op duurzaamheid van dit project in de afgelopen twee jaar.

Emissiervrij uitvoeren

Waterschap Rivierenland daagde de markt bij de aanbesteding in 2020 uit om een zo groot mogelijke emissiereductie te realiseren. Mekante Diek reageerde daarop door het dijkversterkingsproject grotendeels emissievrij uit te voeren met zo’n 40 machines met merendeels verwisselbare, oplaadbare accupakketten, zoals vrachtwagens, trekkers, kranen, asfaltsets en heistellingen. Ook creëerde de bouwcombinatie samen met partner Betuwewind het eerste XL-snellaadplein van Europa: WattHub. Het laadplein ligt dichtbij de dijkversterkingslocatie, wordt voorzien van duurzame stroom en is specifiek ontwikkeld voor vrachtwagens en zwaar materieel en is voor iedereen toegankelijk.

Conclusie: grootschalige bouwprojecten duurzaam uitvoeren is mogelijk.

WattHub

Elektrisch materieel

foto Paul Poels

Rapport TNO

Mekante Diek gaf TNO opdracht om de efficiëntie en duurzaamheidsimpact van zero emissiematerieel en het laadplein WattHub te onderzoeken. Zero emissiematerieel werd vergeleken met conventioneel dieselmaterieel in verschillende leeftijdscategorieën. De onderzoeksresultaten onderstrepen dat emissievrij bouwen op grote schaal mogelijk is. Het project bespaart ruim 1.190 ton CO₂ en 3.260 kg aan stikstof (NOx) per jaar. Dit komt overeen met wat 59.500 bomen in een jaar kunnen verwerken. Voor het opladen van het materieel wordt 100% groene stroom gebruikt, waarvan 90% direct uit windmolens komt, wat netcongestie voorkomt. TNO's onderzoek toont aan dat er grote stappen zijn gezet, maar er valt nog meer winst te behalen. Zo is er ruimte voor verbetering in laadschema's en energieverbruik.

Het rapport van TNO, ‘Assessment of sustainable charging operations of Mekante Diek’s construction equipment’ is te downloaden via het digitale bezoekerscentrum op https://www.dijkversterkingtielwaardenburg.nl/tno

Peter Lobbezoo, programmamanager HWBP bij Waterschap Rivierenland: “Mekante Diek heeft tijdens de aanbesteding onze doelen en ambitie op aansprekende wijze ingevuld door maximaal in te zetten op emissieloze uitvoering. Dit heeft onze verwachtingen overtroffen. Het tonen van ondernemerschap op het gebied van emissieloos materieel op dit project heeft bijgedragen aan het versnellen van de transitie naar emissieloos bouwen.”

Over dijkversterking Tiel-Waardenburg

Dijkversterking Tiel-Waardenburg is onderdeel van het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma, de grootste dijkversterkingsoperatie sinds de Deltawerken. De Waaldijk tussen Tiel en Waardenburg wordt over ongeveer 20 kilometer verhoogd, verbreed en voorzien van ruim 9 kilometer damwanden. Dit gebeurt terwijl er mensen wonen, ondernemen en recreëren rond de dijk, en het project grenst aan een Natura2000-gebied.

Het project is volop in uitvoering. De komende zes weken asfalteren we in meerdere uitvoeringsvakken met Roof2Road asfalt. Het bitumen in dit asfaltmengsel is gerecycled en afkomstig van oude dakbedekking. Daarnaast is er inmiddels 7 km van de 9 km damwanden aangebracht. De dijk moet in 2027 weer hoogwaterveilig zijn.

Lees meer: Dura Vermeer Infra Landelijke Projecten
Infra
Harbert van der WildtDirecteur Dura Vermeer Infra Landelijke Projecten Regio
Infra
Somia MarchouchVakgroepmanager Omgevingsmanagement Regio Heel Nederland

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.