Werkzaamheden in Heino en Raalte van start

6 maart 2025

Van links naar rechts: Alexander Kreule, wethouder gemeente Raalte, Danou Veenhof, Regiodirecteur Noord-Oost ProRail, André van der Vegt, Regiodirecteur Noord-Oost Dura Vermeer, Martijn Dadema, gedeputeerde provincie Overijssel Foto: ProRail/Chantal van den Berg

Het mooie groene station van Heino vormde woensdag 5 maart 2025 het toneel voor een symbolische starthandeling. De werkzaamheden voor de tweede fase van het project Verbetermaatregelen Zwolle-Enschede zijn begonnen. Bestuurders, belanghebbenden en omwonenden vierden dit heugelijke feit.

Krappe middenperrons verleden tijd

De stations van Heino en Raalte zijn te klein voor het groeiende aantal reizigers. De middenperrons worden vervangen door twee zijperrons met nieuw stationsmeubilair. Zo ontstaat meer ruimte voor de reizigers. De gebieden rondom de stations krijgen een metamorfose. Beide stations krijgen een uitbreiding van het P+R-terrein. Raalte krijgt meer fietsparkeerplekken, een nieuw busstation en een onderdoorgang. De onderdoorgang verbindt de twee perrons met elkaar en zorgt ervoor dat fietsers en voetgangers ongelijkvoers het spoor kunnen kruisen op weg naar Raalte-Noord of Raalte Centrum. In Heino verhuist het P+R terrein naar de zuidzijde van het station. Daar is na de werkzaamheden ook ruimte voor treinvervangend vervoer. Dat vertrekt dan niet langer uit het dorpscentrum.

Voor de treinreiziger is de reis van Zwolle naar Enschede drie minuten sneller. Daar is Martijn Dadema, gedeputeerde Mobiliteit van de provincie Overijssel blij mee. “Dit project draagt bij aan de bereikbaarheid van Overijssel als provincie, en van de plaatsen langs de lijn. We geven een impuls aan beide stations. Door de omgeving te verbeteren maken we het niet alleen plezierig voor de reiziger, maar ook voor de inwoners”.

De definitie van integraal

Danou Veenhof, regiodirecteur Noord-Oost noemt het project Verbetermaatregelen Zwolle-Enschede de definitie van een integraal project. “Waar dat kan, werkt ProRail integraal. We kijken niet alleen naar welke werkzaamheden nodig zijn voor beter en betrouwbaar spoor, maar nemen ook de belangen en wensen van de samenwerkende partijen mee. Zo combineren we werkzaamheden waar dat kan en maken we optimaal gebruik van tijd en middelen”.

Heino en Raalte in verbinding

Alexander Kreule, wethouder van de gemeente Raalte, is enthousiast over de verbeteringen. “De nieuwe stationsomgevingen zijn het visitekaartje dat zowel Raalte als Heino verdienen. Onze inwoners reizen gemakkelijker naar hun werk of school terwijl bezoekers makkelijker naar onze dorpen reizen. Dit past bij de regiofunctie die we als gemeente hebben en de groei die we doormaken. De onderdoorgang bij station Raalte zorgt voor een goede en veilige verbinding met Raalte-Noord.”

Samenwerken naar het hoogtepunt

In Raalte zijn de werkzaamheden al goed zichtbaar. Dura Vermeer heeft aan de noordzijde van het station een werkterrein ingericht. Op dat terrein wordt ook de onderdoorgang voorgebouwd. Om ruimte te creëren voor de nieuwe stationsomgeving worden er aan de zuidzijde bomen gekapt. André van der Vegt, Regiodirecteur Noord-Oost bij Dura Vermeer kijkt uit naar het hoogtepunt van de werkzaamheden: “wij zetten in op een soepele samenwerking om de treinvrije periode succesvol te laten verlopen”. Het hoogtepunt van de werkzaamheden is van 10 tot 23 mei 2025. Dan werken we 24 uur per dag aan het spoor en de beide stations en rijden er bussen in plaats van treinen.

Lees meer van Dura Vermeer Infra Regio Noord Oost
Lees meer van Dura Vermeer Railinfra
Infra
André van der VegtDirecteur Dura Vermeer Infra Regio Noord Oost Regio's Groningen, Gelderland, Friesland, Drenthe, Overijssel, Utrecht

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.