Vorige
Blog

Veilig doorwerken en persoonlijk blijven

Hoe ga je veilig verder in deze tijd met een renovatie aan de binnenkant van 168 woningen, van mensen die overwegend ouder zijn dan 60 jaar? Met een planning die gebaseerd is op vijf vaklieden die tegelijk werken in die woning, terwijl de bewoner er nog is. De Brusselse Poort in hartje centrum Den Bosch is slechts één van de voorbeelden hoe er op maat gemaakte oplossingen worden bedacht per renovatieproject. Alied Fijen, Manager Bewonerszaken, vertelt hoe Dura Vermeer veilig verder werkt binnen de RIVM-maatregelen en tóch persoonlijk blijft communiceren met de bewoners.

De gang zat er lekker in voordat de coronamaatregelen van kracht waren, we liepen zelfs voor op de planning. Toen de intelligente lock-down kwam, hebben we samen even pas op de plaats gemaakt. En dat was goed, want bewoners waren terughoudend om verder te gaan met de renovatiewerkzaamheden. Begrijpelijk ook. Maar inmiddels zijn we een paar weken verder en merken we dat bewoners blij zijn dat het normale leven, inclusief een verbouwing, weer doorgaat. Ze raakten ook onzeker. Door nu verantwoord verder te gaan met de renovatie, geven we de bewoners houvast en kunnen ze uitkijken naar een mooie woning. En mede op verzoek van de bewoners, werken we ook tijdens de bouwvak door.

PERSOONLIJK BLIJVEN

Normaalgesproken is er veel contact tussen het uitvoeringsteam en de bewoners. Een praatje maken, even langslopen, dat is dagelijks aan de orde. Dat moet nu even anders, maar we blijven wél persoonlijk. Er is op vaste tijden een bewonersconsulent aanwezig op de bouwplaats en de spreekuren hebben we corona-proof gemaakt. We informeren iedereen over onze nieuwe manier van werken met een speciale corona-instructie, daar staat precies in wat we van elkaar mogen verwachten. De modelwoning kunnen bewoners nog steeds bekijken, dat is voor hen heel belangrijk. We hebben tijdvakken gegeven aan bewoners en een speciale sleutelkluis, met wegwerphandschoentjes erbij. In de modelwoning kunnen bewoners bepaalde opties bekijken, zoals diverse frontjes voor de keukenkastjes en tegels, maar ook een hogere wc en beugels voor bij de wc en in de badkamer. De keuzegesprekken van deze opties doen we nu aan de telefoon. We blijven dus wel in contact met iedereen, het is alleen allemaal net even anders.

ANDERE PLANNING EN MEER RUSTRUIMTE

In plaats van vijf, zijn er maximaal twee vaklieden tegelijk in een woning aan het werk. De planning is volledig aangepast, maar we lopen slechts twee dagen uit op de originele planning. Het is ook wel even wennen voor de vaklieden dat ze niet meer ‘even’ een woning binnen kunnen lopen om iets af te maken of te controleren. Maar we zijn gelukkig weer in de ‘flow’. We plaatsen indien nodig een zogenaamde ‘curtain-wall’, zodat er altijd een fysieke afscheiding is tussen de bewoner in de woning en de plek waar het werk wordt gedaan. Sommige bewoners blijven liever niet in de woning, voor hen hebben we in het complex extra rustwoningen gecreëerd waar ze overdag kunnen verblijven. De woningen worden iedere dag grondig schoongemaakt.

VERSNELLING IN DIGITALISERING

Met de komst van de maatregelen, zijn we in een versnelling geraakt van nog meer gebruik van digitale middelen. We merken bijvoorbeeld bij andere projecten dat het sturen van video’s goed werkt, maar sommige dingen werken ook nog minder goed. En soms is het een kwestie van ‘gewoon doen’, zoals een eerst digitaal overleg met een klankbordgroep. We blijven er scherp op dat we hier continu in verbeteren. In de toekomst zorgt het voor een nóg betere dienstverlening en communicatie voor bewoners; en daarmee een hogere bewonerstevredenheid. En dat laatste is uiteindelijk, in welke omstandigheden dan ook, waar we het voor doen.

Deel deze pagina

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.