Vorige
Nieuws

Renovatie De Walvis in Amsterdam: van lelijk eendje naar mooie zwaan

De renovatie van kantorenpand De Walvis in Amsterdam, gaat voor Bouwplaatsmanager Raymond Kok de boeken in als een uitzonderlijk project. Hij blikt terug op een logistieke uitdaging met een geweldig eindresultaat: “Het lelijke eendje dat toch een zwaan bleek.”

“De eerste keer dat ik het pand zag, schrok ik wel. Het was grauw, lelijk en donker. Binnen waren de plafonds laag, de sfeer kil en het voelde benauwd aan. Eigenlijk alles wat mis kan zijn met een pand, was hier aanwezig. Ik wist direct dat we voor een enorme uitdaging stonden.” De renovatieopdracht van opdrachtgever Maarsen Groep was volgens Raymond kort, maar krachtig: compleet opnieuw beginnen en alleen behouden wat constructief nodig is om het pand staande te houden. Slopen was geen optie. “Duurzaamheid stond voorop voor onze opdrachtgever. Het maken van beton is heel vervuilend, ze wilden daarom zoveel mogelijk beton behouden”, legt de Bouwplaatsmanager uit. “We hadden als basis alleen nog een paar betonkolommen, een liftschacht en wat vloeren over.”

Niks vanzelfsprekend

De locatie was de grootste uitdaging van het project. De enige toegangsweg naar de bouwplaats in hartje Amsterdam, die werd omringd door bebouwing, was een smal straatje met een tunnel. “Dit is de eerste keer in mijn carrière dat alles zo krap en minutieus was. We werkten letterlijk op een postzegel.” Als Bouwplaatsmanager de schone taak een oplossing te verzinnen. Van testcases met verschillende formaten vrachtwagens tot het huren van een jachthaven om materialen via het water te vervoeren; Raymond heeft alle opties onderzocht. “Het gaf een extra dimensie aan mijn werk. Normaal is het vanzelfsprekend dat er een weg ligt en dat het materiaal met vrachtwagens kan worden aangevoerd, maar bij dit project was niks vanzelfsprekend. Een geweldige uitdaging. Ik werk bewust in de renovatie omdat ik het leuk vind dingen tegen te komen die ik niet had verwacht. Dat was hier bij uitstek het geval.”

LEGO

De oplossing vond Raymond uiteindelijk in speciaal afgestemde vrachtwagens met kleinere wielen in combinatie met zo licht mogelijke materialen die makkelijk zijn samen te stellen op locatie. “De onderdelen moesten zo klein mogelijk zijn anders paste het gewoonweg niet op het transport”, legt de hij uit. “We hebben gekozen voor prefab onderdelen, die we als een soort van LEGO-elementen op de bouwplaats hebben samengesteld. Zo gedetailleerd heb ik het nog nooit meegemaakt.”

Raymond toentertijd aan het werk op het project De Walvis

Klantenman

Met het vraagstuk van de toevoer van materialen uit de weg, kon Raymond  focussen op één van zijn speerpunten: het vertalen van de wensen en verwachtingen van de klant naar het uiteindelijke resultaat. “Ik wil doen wat de klant verwacht en realiseren wat hij voor zich ziet in zijn hoofd.” Een goede relatie met de opdrachtgever is hiervoor volgens Raymond noodzakelijk. “Ik ben echt een klantenman en probeer zo dicht mogelijk op de huid van de klant te zitten. Ik zorg voor wekelijkse contactmomenten waarbij ik continu peil of onze verwachtingen met elkaar op één lijn liggen. Ik maak bijvoorbeeld een tekening voor de klant, loop buiten een rondje met ze, beantwoord vragen en klop ook zelf aan als ik ergens over twijfel. Ik probeer zo altijd de  verwachting van de  klant maximaal waar te maken.”

Bij de renovatie van de Walvis verliep het contact met de opdrachtgever volgens Raymond ‘fantastisch’. “Ik had echt een klik met de projectleider van de opdrachtgever. Er was geen sprake van hiërarchie en we waren beiden altijd voor elkaar bereikbaar. Als hij iets niet snapte, losten we het samen op. En als ik bijvoorbeeld iets niet kon vinden in mijn mappenstructuur, belde ik hem. Heel fijn.”

Teamwork

Niet alleen de communicatie richting de opdrachtgever, maar ook binnen het team is volgens Raymond van levensbelang voor het slagen van een project. Stap 1 in die communicatie is de samenstelling van het team. “Ik ben bijvoorbeeld heel aanwezig en dat gecombineerd met de inhoudelijke kennis en kunde waar ik om geprezen wordt.

Ook hier is het ons gelukt om een team samen te stellen, waarbij de kwaliteiten van alle individuen elkaar versterkten. Door de onderlinge waardering voor elkaars kwaliteiten en de goede sfeer, hebben we met een  team (met naast mij een projectleider, een uitvoerder een organisatiedeskundige en een werkvoorbereider) een prachtig project gerealiseerd. Dit begon met een goede voorbereiding. Mede daardoor  goede voorbereiding, verliep ook de communicatie intern tijdens de renovatie van de Walvis soepel. Raymond: “Ik had aan een half woord genoeg. Dat scheelde veel tijd, ergernissen en fouten. Het investeren van tijd in het samenstellen van een team loont dus en verschaft werkplezier.”

En werkplezier heeft Raymond als Bouwplaatsmanager volop. “Mijn rol is super gevarieerd. Van werkvoorbereiding en uitvoering tot het aansturen van een team en klantencontact; ik heb overal een vinger in de pap. Ik heb veel verantwoordelijkheid en daardoor is mijn werk nooit saai.”

tijdens de renovatie

na de renovatie

Grootste trots

Ondanks de logistieke uitdaging en het gedetailleerde werk op de bouwplaats, is het project uiteindelijk bijna vier maanden eerder opgeleverd. De opdrachtgever was meer dan tevreden. “Ze zeiden dat De Walvis zonder ons team niet was geworden wat het nu is. Een heel groot compliment. Dat is waar ik het voor doe.” Waarom Raymond en zijn collega’s zo bepalend waren? “Ik vermoed omdat de opdrachtgever voelde dat wij louter het beste voor hadden met hen en het pand. Onze focus lag niet op winst. Klanttevredenheid was onze drijfveer.” De sterke klantrelatie is dan ook waar de Bouwplaatsmanager het meest trots op is: “Ze waren in het begin sceptisch, maar we hebben ze volledig kunnen ontzorgen.

Ook is Raymond apetrots op het eindresultaat. “Van een grijs en lelijk pand, naar een hip pand dat helemaal van nu is. Ik heb er geen ander woord voor dan: wauw. We hebben daar als Dura Vermeer Renovatie Midden West extreem veel gedaan." Het contrast tussen het oude en het vernieuwde pand had volgens de Bouwplaats Manager niet groter kunnen zijn: "Het is een transparant pand geworden met veel glas en lichte materialen. Het pand omarmt je nu als je binnenkomt. Het is een echte blikvanger geworden.”

het eindresultaat

Deel deze pagina

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!