Vorige
Nieuws

Historische duikers succesvol vervangen op spoorlijn Den Haag – Gouda

Vervangen duikers, spoor Bleiswijk, april 2024

Dura Vermeer heeft met succes een belangrijk project afgerond: het vervangen van vijf historische duikers onder de spoorlijn Den Haag – Gouda. Dit project, dat in 2022 begon, markeert een belangrijke stap in de modernisering van de Nederlandse spoorinfrastructuur. 

De oorspronkelijke gemetselde duikers, daterend uit 1867, waren aan het einde van hun levensduur. Ze zijn nu vervangen door nieuwe betonnen duikers, wat de veiligheid en berijdbaarheid van de spoorlijn verbetert. De werkzaamheden werden uitgevoerd in twee grote buitendienststellingen. Hierbij reden de treinen twee keer zes dagen niet tussen Den Haag en Gouda. 

Vervangen duikers, spoor Bleiswijk, april 2024

Uitdagend 

De werkzaamheden vonden plaats in de gemeentes Bleiswijk en Zevenhuizen, waar grote bouwplaatsen werden gerealiseerd op boerenakkers. 

Tijdens het project moest rekening worden gehouden met verschillende uitdagingen. Zo moest het Craenborgerpad tijdelijk worden afgesloten en werd het verkeer omgeleid. Daarnaast bevonden zich in de weilanden kritische leidingen, zoals kerosine- en watertransportleidingen, die zettingsvrij moesten blijven. Bij schade aan een watertransportleiding valt de toevoer naar de waterzuiveringsinstallatie weg en kan het water niet meer worden gezuiverd. In samenwerking met de leidingbeheerders Dunea en DPO werden maatregelen getroffen om deze leidingen veilig te kruisen.  

 

24/7 aan de slag

Tijdens de buitendienststellingen werd er 24/7 onder grote tijdsdruk in ploegendiensten gewerkt aan onder andere spoor- en grondwerk, sloopwerk, het boren van palen en de prefab montage van kabels en leidingen. De hangduikers zijn geïnstalleerd met 700 tons telekranen en één buisduiker is aangebracht met SPMT-voertuigen (Self-Propelled Modular Transporter), omdat deze zich onder de Tennet hoogspanningstrace bevond. De spoordijk is tevens verdacht op Niet Gesprongen Explosieven (NGE), omdat de Amerikanen in de Tweede Wereldoorlog de spoorlijn hebben gebombardeerd om de bevoorrading van de bezetter te verstoren. 

Vervanging duikers, spoor Bleiswijk, april 2024

Nieuwe betonnen duikers

De oorspronkelijke gemetselde duikers, daterend uit 1867, waren aan het einde van hun levensduur.

Vervanging duikers, spoor Bleiswijk, april 2024

Twee buitendienststellingen

De werkzaamheden zijn uitgevoerd tijdens twee buitendienststellingen. Hierbij reden de treinen twee keer zes dagen niet tussen Den Haag en Gouda. 

MKI-score 

Duurzaamheid was een belangrijk aspect van dit project. Bij de inschrijving van de tender heeft Dura Vermeer een MKI-score afgegeven, een maatstaf voor de milieueffecten van de gebruikte materialen. Door efficiënt gebruik te maken van materialen en het kiezen voor duurzamere opties waar mogelijk, hebben we aantoonbaar aan deze MKI-score voldaan.  

Opleverfase 

Het project is nu in de opleverfase, met alle terreinen die worden leeggehaald en opgeruimd. Dit markeert het einde van een succesvol project dat de veiligheid en berijdbaarheid van de spoorlijn Den Haag – Gouda heeft verbeterd. 

Timelapse werkzaamheden

Op naar Net Zero

Dura Vermeer werkt aan een groenere, betere en duurzame toekomst. Elke dag opnieuw. Wij hebben een kraakhelder doel. Nul CO2-uitstoot vóór 2050. Dit lukt ons niet alleen: met al onze collega’s en iedereen in de keten kunnen we de teller versnellen. Zo gaan we samen ‘Op naar Net Zero’. Meer weten? 

OP NAAR NET ZERO

Vervangen duikers, spoor Bleiswijk, april 2024

Vervanging duikers, spoorlijn Den Haag - Gouda

Lees meer van Dura Vermeer Infra Regio Zuid West Bekijk werkmaatschappij
Lees meer van Dura Vermeer Railinfra Bekijk werkmaatschappij
Deel deze pagina

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!