Vorige
Heinenoordtunnel

Grondige renovatie van de 50 jaar oude verkeersspil

Grondige opknapbeurt

A29, Rotterdam
2020 - 2024
Aanbesteding
Rijkswaterstaat
Infra

Dura Vermeer gaat samen met SPIE Nederland en SWARCO de renovatie van de Heinenoordtunnel in de A29 verzorgen in de bouwcombinatie Savera III. Rijkswaterstaat heeft de opdracht eind 2020 gegund aan de bouwcombinatie op basis van de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Groot onderhoud

De Heinenoordtunnel uit 1969 is toe aan groot onderhoud en de technische installaties en systemen zijn toe aan vervanging.

Cruciale schakel

De tunnel in de A29 is een cruciale schakel voor Zuid-Holland, West-Brabant, Zeeland en het internationale verkeer. Elke dag rijden ± 110.000 voertuigen door de tunnel.

Veilig en beschikbaar

Door de renovatie blijft de Heinenoordtunnel ook in de toekomst veilig en beschikbaar.

1 van 8

De tunnel is de eerste van 8 tunnels die in Zuid-Holland gerenoveerd worden.

Grondige opknapbeurt

De ruim vijftig jaar oude tunnel krijgt een grondige opknapbeurt. Zo gaat Savera III alle installaties, inclusief de bediening, besturing en bewaking vervangen. Ook vernieuwen we het wegdek, brengen we ledverlichting aan in de tunnelbuizen en vervangen we de lichtroosters bij de tunnelmonden evenals de bekleding van de wanden. Verder bouwen we een middentunnelkanaal dat gaat dienen als vluchtroute en ruimte biedt voor bekabeling en installaties. Een veld met zonnepanelen gaat alle energie voor de tunnel leveren.

 

Wat gaan we precies doen?
Wat is er al gebeurd?

Ontwikkeling generiek en herbruikbaar systeem

Naast de renovatie bestaat de opdracht uit het ontwikkelen en toepassen van een generiek en herbruikbaar systeem voor de bediening, besturing en bewaking. Het systeem wordt voor het eerst ontwikkeld voor de Heinenoordtunnel en kan bij een succesvolle implementatie ook door andere opdrachtnemers toegepast worden in andere tunnels in Zuid-Holland die gerenoveerd worden. Door standaardisatie kunnen storingen sneller worden opgelost, wat minder hinder betekent voor de weggebruikers, en zijn er minder kosten voor beheer en onderhoud.

Looptijd

De feitelijke renovatie loopt van 2023 tot en met 2024.

Planning

De feitelijke renovatie start met de bouw van het middentunnelkanaal in 2023 en duurt tot en met 2024 wanneer de nieuwe installaties de functies van de bestaande installaties overnemen.

Belangrijke spil voor bereikbaarheid regio

Veel bruggen, tunnels en viaducten stammen uit de jaren 50 en 60 en zijn toe aan vervanging of renovatie. De Heinenoordtunnel stamt uit 1969 en is een belangrijke spil in de bereikbaarheid van de regio Hoeksche Waard en een belangrijke schakel in de A29, de route van West-Brabant naar Rotterdam en vice versa. Er rijden dagelijks circa 110.000 voertuigen door de tunnel. De Heinenoordtunnel is de eerste van in totaal 8 tunnels in Zuid-Holland die in dit kader gerenoveerd worden. De renovatie van de andere 7 tunnels vindt plaats na 2024.

 

Lees meer van Dura Vermeer Infra Landelijke Projecten Bekijk werkmaatschappij

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!