Vorige
De Noord/Zuidlijn

De verbinding tussen Amsterdam Noord en Amsterdam Zuid

Betere bereikbaarheid van de stad

Amsterdam
01/2006 - 12/2013
Infra

De Noord/Zuidlijn verbindt Amsterdam Noord met Amsterdam Zuid. De ambitie van de gemeente Amsterdam was dat de stad beter bereikbaar zou worden en blijven. De metro is een alternatief voor de vaak overvolle trams en bussen en het sterk groeiende autoverkeer in de regio.

Boorproces

Om de risico’s van instorting, zakken en zetting te verkleinen, werd vanuit twee kanten geboord en met vier in plaats van één boormachine gewerkt.

Beter bereikbaar

De metro is een alternatief voor de vaak overvolle trams en bussen.

BOORTUNNELS NOOR/ZUIDLIJN 

In opdracht van gemeente Amsterdam heeft Dura Vermeer, samen met partner Züblin, het deel van de metrolijn tussen Damrak en Scheldeplein geboord. Deze techniek veroorzaakt de minste overlast en hinder voor de omgeving. Het was de eerste keer dat er werd geboord in één van de meest drukke plekken van Nederland.

BOORPROCES 

Om de risico’s van instorting, zakken en zetting te verkleinen, werd vanuit twee kanten geboord en met vier in plaats van één boormachine gewerkt. Het boorproces startte onder een ongunstig gesternte. Bij werkzaamheden aan de Vijzelgracht verzakten namelijk de woningen, waardoor twijfels ontstonden. Uiteindelijk verliep het boorproces probleemloos, dankzij goede technische beheersing en risicomanagement. Met een gemiddelde snelheid van 10,6 meter per dag is in 2 jaar en 8 maanden 6,2 kilometer (heen en terug) geboord.

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!

Infra

André Buijs

Vakgroepmanager omgevingsmanagement Regio Heel Nederland
André Buijs