Minder vertraging door extra spoor
Bouwen op een postzegel
Door een toename van het reizigers- en goederenvervoer in Nederland moet het spoor worden aangepast. Zo ook in en om Geldermalsen. Tussen Amsterdam en Eindhoven is het aantal intercity’s per uur namelijk toegenomen van vier naar zes. De MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen krijgt nu een eigen spoor, zodat de treinen op dat traject niet meer het drukke spoor tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven kruisen en vertraging wordt verminderd.
ONDERDOORGANGEN
Er wordt meteen van de situatie gebruik gemaakt om ook andere werkzaamheden uit te voeren. Station Geldermalsen krijgt een nieuwe, comfortabele reizigerstunnel als vervanging van de loopbrug over het spoor. In Tricht worden meerdere onderdoorgangen gerealiseerd. De spoorwegovergang bij de Lingedijk in Tricht is inmiddels vervangen voor een onderdoorgang. Bij de toekomstige Randweg en de Nieuwsteeg worden ook onderdoorgangen gerealiseerd.
BUITENDIENSTSTELLINGEN
Tijdens vier buitendienststellingperiodes worden de verschillende onderdoorgangen onder het spoor gerealiseerd, waarbij de buitendienststelling in de zomer van 2020 een vijfweekse periode betrof. Het station van Geldermalsen is verbouwd, de sporen zijn vernieuwd, er is een nieuw beveiligingssysteem in dienst genomen en de onderdoorgang Randweg onder het spoor is ingereden.

Complex

38-daagse buitendienststelling
PLANNING
Het komende jaar wordt verder gewerkt bij het station en aan het derde spoor, de reizigerstunnel en de onderdoorgangen, zodat de nieuwe dienstregeling eind 2021 in kan gaan.