Theemswegtracé

Minder belemmering tussen goederentreinverkeer en scheepvaartverkeer

SPOORLIJN VERLEGGEN IN DE ROTTERDAMSE HAVEN

BOTLEK ROTTERDAM
2018 - 2021
CONSORTIUM
INDUSTRIE
INFRA
160.000.000

Het bouwconsortium SaVe (Samen Verbinden), bestaande uit de bedrijven Besix, Dura Vermeer, Mobilis en de staalbedrijven Hollandia en Iemants, hebben samen de onderbouw van het Theemswegtracé gerealiseerd.

Door dit deel van de havenspoorlijn tussen de Thomassentunnel in de A15 en de Merseyweg in de Botlek te verleggen, is de doorstroming van zowel het toenemende goederentreinverkeer als het scheepvaartverkeer verbeterd.

Aanleg Trogbrug

Het tracé omvat twee gebogen betonnen trogbruggen.

VERHOOGD SPOORVIADUCT

Het gehele tracé is als betonnen viaduct verhoogd aangelegd. Het grootste deel van het tracé is met behulp van steunpunten en prefab liggers gerealiseerd. Hiervoor zijn ca. 100 steunpunten gemaakt, tussen de bedrijven en bestaande infrastructuur en deels in het water van het Calandkanaal. Bij de kruising met de Merseyweg, de kabel- en leidingenstrook en de plaatselijke spoorlijn zijn twee gebogen betonnen trogbruggen (met een lengte van 120 meter en 150 meter) gemaakt.

TWEE BOOGBRUGGEN

Het tracé bevat verder twee stalen boogbruggen: één boven de Rozenburgsesluis en één boven de Thomassentunnel. Beide bruggen (van ruim 4.000 ton) zijn tijdens zorgvuldig voorbereide, afzonderlijke inrijdoperaties veilig geplaatst in het voorjaar van 2020. Bekijk hieronder de spectaculaire video's.

FOCUS OP VEILIGHEID

Een spoorweg verleggen midden in het petrochemische cluster van de grootste haven van Europa, vereist een absolute focus op veiligheid. SaVe werkte daarom nauw samen met opdrachtgever Port of Rotterdam en de omliggende bedrijven om de veiligheid te waarborgen en de hinder voor kritieke processen in de haven te minimaliseren.

Uitdagend bouwproject

Werken in het hart van de Botlek zonder de kritieke processen te verstoren.

Complexe inrijoperaties

Er zijn twee stalen boogbruggen geplaatst op het tracé.

VERLAGING KNOOPPUNT A15/N15

Het Theemswegtracé kruist in de nieuwe opzet met een stalen boogbrug het wegenknooppunt van de N15/Calandbrug en de A15/Thomassentunnel. Om de bouw van deze nieuwe spoorbrug mogelijk te maken is het totale wegenknooppunt circa 5 meter verlaagd.

Middenin de industrie

Eén van onze asfaltploegen aan het werk in de buurt van Rozenburg.

LEES MEER VAN DURA VERMEER INFRA LANDELIJKE PROJECTEN

LEES MEER OVER DIT PROJECT

Stationsgebied Raalte krijgt een make-over: Nieuwe tunnel succesvol geplaatst
28 mei 2025
Dura Vermeer Railinfra investeert in haar eerste stopmachine
27 mei 2025
Weg Gooimeerdijk Oost vernieuwd met ter plekke gerecycled asfalt
22 mei 2025
Luistertip: podcast over de uitdaging van natuurinclusieve infrastructuur
22 mei 2025
De Circulaire Weg: leren van een ambitieuze belofte
21 mei 2025
Een ‘groene’ bouwkeet bij de Oranje Loper
15 mei 2025

BEKIJK ONZE PROJECTEN

Alle regio's
Herinrichting Amsterdamsestraatweg
Renoveren middenin de drukke stad
De duurzame proeftuin van Nederland
RijswijkBuiten
Passerelle station Zwolle
Een duurzame loopbrug die de oude binnenstad en de nieuwe stad verbindt
SOK Kademakers
Stoer en gedurfd
De Natuurladder
Hoe natuurinclusief en klimaatadaptief is jouw project?
Oranje Loper
Renovatie ruim 100 jaar oude bruggen in Amsterdam

VRAGEN? ONZE SPECIALISTEN HELPEN JE GRAAG!

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.