Samen duurzaam groeien
Onze strategie
De nieuwe strategie van Dura Vermeer
Hierin staat onze gezamenlijke koers voor de komende drie jaar beschreven, welke thema's er op ons afkomen én welke rol onze collega's daar persoonlijk in spelen. Op deze pagina lees je niet alleen meer over onze strategie maar vind je ook een terugblik op de officiële aftrap die wij, gezamenlijk met al onze 3.200 collega's, in november 2024 hebben gehouden.
ZO HEBBEN WE DE STRATEGIENOTA GEBOUWD:
Alle werkmaatschappijen hebben vanuit de onderstaande kernwaarden en strategische thema's hun doelstellingen en acties opgeschreven. Inhoudelijk hoor je hier meer over in november, maar hier kan je alvast kennismaken met deze kernwaarden en strategische thema's:
Kernwaarden
1. Veiligheid
Wij werken veilig, of wij werken niet. Bouwveiligheid, constructieve veiligheid en omgevingsveiligheid zijn onze topprioriteit; op onze kantoren, projecten en in de omliggende buurt. Veiligheid vormt de kern in houding en gedrag van iedereen die bij of voor ons werkt. Samen creëren we een omgeving voor een open gesprek. We kijken niet weg, maar spreken elkaar aan. We zijn ons bewust van risico’s en handelen daar zorgvuldig naar. Zo werken we continu en proactief aan het verhogen van het veiligheidsbewustzijn van onze medewerkers, opdrachtgevers en partners in de hele keten. We nemen hier onze verantwoordelijkheid. Ieder van ons individueel in het werk én gezamenlijk in de keten, vanuit een leidende rol. Opdat iedereen aan het einde van de dag weer veilig thuiskomt. We vertalen veiligheid ook naar sociale veiligheid. Op welke locatie je ook aan het werk bent, we streven overal naar een omgeving waarin iedereen een bijdrage kan leveren, kan en mag leren, plezier heeft en bovenal zichzelf durft uit te spreken. Waarin iedereen zichzelf kan zijn. Zo zien, handelen en leren we als individuen én als totale organisatie.
2. Kwaliteit
Wat we doen, doen we goed. Kwaliteit zit in onze mensen. Alleen met de beste mensen kunnen we het beste werk leveren voor onze opdrachtgevers. Kwaliteit is zichtbaar in hoe we onze projecten uitvoeren en de standaarden die we hanteren. In de materialen en denkwijzen die we gebruiken. In de resultaten die we opleveren. Met oog voor omgeving en belevingswaarde. Hierin willen wij voorop blijven lopen. We staan voor vakmanschap: wat we doen, doen we goed. Passend bij wat gevraagd wordt, met zo min mogelijk opleverpunten. Vanuit expertise en eerlijkheid meedenken zit in ons bloed. Zo realiseren we projecten van hoge kwaliteit – altijd volgens afspraak. Wij helpen onszelf, elkaar en onze partners efficiënter en effectiever te werken, vanuit beproefde standaarden. We streven hierin steeds naar een efficiëntere tijdsbesteding om de werkdruk te verlagen en ruimte te creëren voor vernieuwende ideeën. Hierdoor kunnen we op elkaar bouwen, leren we van elkaar en stuiten we op minder verrassingen en risico’s. Zo helpen we onze opdrachtgevers, klanten, partners en medewerkers verder.
3. Betrouwbaarheid
Afspraak is afspraak. Betrouwbaarheid is een van de belangrijkste pijlers van ons familiebedrijf. Wij stellen ons integer, als prettige samenwerkingspartner, op in al onze relaties: met onze opdrachtgevers, klanten, partners en medewerkers. We streven naar langdurige verbinding op basis van heldere, transparante afspraken die we kennen en naleven. We zijn ons bewust van onze verantwoordelijkheid en zijn daarop aanspreekbaar. We communiceren proactief wanneer zaken anders lopen dan vooraf afgesproken. Dat geeft vertrouwen. We gaan respectvol met elkaar om en doen geen dingen die de ander kunnen schaden. Dat maakt ons een samenwerkingspartner waar je van op aan kunt en waar je op kunt bouwen. We komen onze afspraken na, zoals op oplevering, tijd en budget. Voldoen aan wet- en regelgeving, interne regels en procedures is de basis; wij gaan verder dan dat. Wij hechten waarde aan de belangen van alle partijen waarmee we samenwerken – onze opdrachtgevers, onze klanten, onze partners en onze medewerkers. Wij zoeken altijd naar hoe die belangen optimaal te verenigen. Daar staan we om bekend.
Strategische thema's
1. Mens & Organisatie
Met onze mensen maken we onze ambities waar. Dit doen we vanuit onze sterke Dura Vermeer cultuur, het toekomst gericht ontwikkelen van onze mensen en het bieden van interessante, uitdagende werkomgevingen, projecten en werken. Daarvoor hebben we een solide organisatiestructuur nodig, richten we ons met volle focus op onze opdrachtgevers en klanten, verstevigen we de manier waarop we samenwerken en breiden we onze eigen opleidingscapaciteit uit.
2. Klant, Markt & Maatschappij
Iedere dag zijn wij onderweg om waarde te creëren voor onze klanten en de maatschappij. Daarvoor richten we ons de komende jaren nog meer op het versterken van de relaties met onze klanten en opdrachtgevers, bouwen we aan gewaardeerd partnerschap in maatschappelijke opgaven waar Nederland voor staat, claimen we de rol als regisseur van integrale opgaven, streven we naar meer langjarige contracten in onze portefeuille en gaan we bewust meer aandacht geven aan onze positie door ons al sterke merk verder te versterken.
3. Duurzaamheid
We willen onze rol als één van de koplopers in de markt pakken en bestendigen door in duurzaamheid te investeren. Onze uitdaging is bepalen waarin we willen investeren, waarin we wensen en eisen van opdrachtgevers en klanten en de beoogde effecten meenemen. Onze Net Zero-ambitie staat en zetten we door; daarnaast krijgt circulair, natuurinclusief en klimaatadaptief ontwerpen en bouwen onze volle aandacht.
4. Technologie & Innovatie
We sluiten aan op de snelheid van technologische ontwikkelingen om efficiënter samen te werken, beter en slimmer keuzes te maken en nieuwe oplossingen te vinden. De komende jaren gaan we dan ook aan de slag met het versterken van onze technologische competenties – zowel met betrekking tot bestaande als nieuwe technologieën, het vergroten van het gebruik van data in ons werk, digitalisering in de waardeketen, en zoeken we gefocust innovatie op materiaal en materieel én bouwtechniek vanuit modulariteit, losmaakbaarheid en herbruikbaarheid.
5. Financieel Gezond
Door financieel gezond te blijven, waarborgen we onze continuïteit. Daarvoor zetten we als projectorganisatie in op goede beheersing van onze projecten, zowel financieel als inhoudelijk. Het streven naar meer onderhoudscontracten vraagt bovendien andere projectbeheersingsvaardigheden. We vergroten ons bewustzijn rondom slim omgaan met kosten verder en stimuleren ondernemerschap in onze werkmaatschappijen. Balancering van onze activiteiten in de meest optimale omzetmix gaat ons helpen onze wendbaarheid te vergroten en daarbij zoeken we naar die contractvormen waarin onze toegevoegde waarde het meest tot z’n recht komt – en die het beste bij ons passen.
Gezamenlijke koers
Bij Dura Vermeer geloven we in de kracht van betrokken medewerkers - ons grootste kapitaal. Daarom vinden we het belangrijk om iedereen te betrekken bij de koers die we gezamenlijk varen met onze organisatie. In november 2024 hebben we daarom met onze 3.200 collega's stilgestaan bij de plannen die we samen waar mogen maken. Want.... het zijn juist onze collega's die een belangrijke bijdrage leveren aan het waarmaken van deze plannen.
Ben jij benieuwd hoe dit eruit zag? Bekijk dan de aftermovie.