Vorige
Bouw Roll-on Roll-off platform

Broekman laadt en lost schepen nu zonder te hijsen

Uitbreiding van terrein

Rotterdam
12/2014 - 04/2015
Infra

Toen logistiek dienstverlener Broekman Logistics het contract tekende met een Noorse firma en daarmee een lijndienst van en naar Noorwegen startte, behoefte het terrein een uitbreiding met een Roll-on Roll-off (RoRo) platform. Zo’n platform maakt het mogelijk om met speciale schepen lading te laden en te lossen zonder dat deze gehesen wordt. De lading wordt aan en van boord gereden en komt middels het platform op de kade.

Uitdaging: het getij

Het peil verschilt soms wel twee meter.

Snelle start

Samen hebben we snel kunnen schakelen. Na het uitwerken van de schetsen, startte de bouw al snel.

Enige haast was geboden, want toen het contract rondkwam, was het eerste schip al ingepland. Broekman zocht een grote, serieuze speler en belde Dura Vermeer met de vraag of ze de volgende dag langs konden komen om mee te denken. Samen hebben we snel kunnen schakelen. Na het uitwerken van de schetsen, startte de bouw al snel. Vanwege de hoge tijdsdruk is er veel gewerkt met prefab elementen. Eerst zijn er buispalen van 35 meter in het water geplaatst. Deze zijn voorzien van wapening en volgestort met beton. Middels een drijvende bok zijn de prefab betonnen elementen op hun plek gelegd. Vervolgens zijn betonnen platen aangebracht en is de vloer gestort. Voor het eerste schip is het RoRo-platform opgeleverd.

Het werken midden in een zeehaven vergt enige afstemming. De hele dag varen schepen af en aan, zowel bij Broekman als bij andere bedrijven. Ook het getij is iets om rekening mee te houden. Het peil verschilt soms wel twee meter. Het RoRo-platform zorgt samen met andere uitbreidingen op het terrein van een capaciteitsvergroting van 25%. De bouw van het platform en andere werkzaamheden haakten in elkaar, wat om logistieke afstemming vroeg.

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.