Vorige
Nieuws

Bouw Uithoornlijn officieel gestart

Bouw Uithoornlijn gestart

De aanleg van de nieuwe tramlijn tussen Uithoorn en Amstelveen Westwijk is officieel gestart.  Portefeuillehouder Gerard Slegers van Vervoerregio Amsterdam, wethouder van de gemeente Uithoorn Jan Hazen en directeur Remko Uenk van Dura Vermeer gaven het officiële startsein voor de start van de werkzaamheden. Naar verwachting rijden de eerste reizigerstrams in de zomer van 2024. Reizigers zijn dan in minder dan een half uur vanuit Uithoorn in Amsterdam.

Vorig jaar startten de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de Uithoornlijn. Er werd onder andere een tijdelijke bus op- en afrit van de busbaan naar de Amsterdamseweg aangelegd, de grondlichamen voor het viaduct over de N201 zijn geplaatst en er is voorbelasting op verschillende plekken langs de spoordijk geplaatst. De ombouw van de busbaan naar een gecombineerde bus- en trambaan ging eerder deze maand van start. De vertegenwoordigers van de verschillende betrokken partijen verwijderden een oud geluidscherm ten teken dat de bouw officieel is gestart.

Betrouwbaar OV

“Als de Uithoornlijn straks klaar is, reis je binnen een half uur vanuit Uithoorn naar Amsterdam Zuid. Deze eerste regionale tramverbinding is echt uniek en sluit naadloos aan bij de toekomstvisie van de Vervoerregio Amsterdam: hoogwaardig openbaar vervoer voor iedere reiziger,” zegt Gerard Slegers over de tramlijn, die lijnnummer 25 meekrijgt. Ook de Uithoornse wethouder Jan Hazen is blij met de komst van de tramlijn: “Er is straks een snelle, veilige en ongestoorde verbinding met Amsterdam voor onze bewoners. Die hebben daarmee toegang tot het nationale vervoersnet. Bussen staan steeds vaker in de file, de tram heeft daar geen last van. Uithoorn mag blij zijn met de tram!”

Aandacht voor omgeving, verkeer en OV

Om de hinder voor de omgeving, het verkeer en het openbaar vervoer in Uithoorn te beperken werkt Dura Vermeer volgens een zorgvuldige aanpak. Directeur Remko Uenk licht toe: “Als Dura Vermeer willen we hinder zoveel mogelijk beperken. Dat doen we door hinder aan de bron aan te pakken. Bijvoorbeeld door palen niet te heien maar te boren, want boren geeft minder trillingen en minder geluidsoverlast. Ook veiligheid vinden we heel belangrijk. Daarom rijden we zo min mogelijk door de bebouwde kom en zoveel mogelijk over de spoordijk en de busbaan.”

Communicatie met de omgeving speelt een belangrijke rol in de projectaanpak. Zo zetten zowel het projectteam als het bouwbedrijf verschillende communicatiemiddelen in om bewoners en geïnteresseerden te informeren en de gelegenheid te geven het project te volgen en eventuele meldingen – suggesties, vragen of klachten – direct door te geven.

 

Uithijsen Bieslookbruggen

Nog voor de officiële starthandeling was er op woensdag 13 januari al een hoogtepunt voor de uitvoering van het project met het uithijsen van de Bieslookbruggen. Het gaat om twee kenmerkende fiets- en voetgangersbruggen, waar de gebruikers het een jaar zonder moeten doen. Na een opknapbeurt komen de bruggen weer terug. Het uithijsen gebeurde in mistige omstandigheden, maar uithijsen zelf verliep volgens plan.

1
5

Amsteltram

De aanleg van de Uithoornlijn is onderdeel van de Amsteltram: de gehele tramlijn tussen Uithoorn en Amsterdam Zuid. Naar verwachting is de hele Amsteltram in de zomer van 2024 in gebruik. De aanleg van de Uithoornlijn wordt gerealiseerd door de Vervoerregio Amsterdam, de gemeenten Uithoorn en Amstelveen, de provincie Noord-Holland, de directie Bijzondere Projecten van de gemeente Amsterdam en aannemer Dura Vermeer. Alle informatie over het project is te vinden op www.uithoornlijn.nl.

Deel deze pagina

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!