Vorige
Theemswegtracé

Minder belemmering tussen goederentreinverkeer en scheepvaartverkeer

Spoorlijn verleggen in de Rotterdamse haven

Botlek Rotterdam
2018 - 2021
Infra

Het bouwconsortium SaVe (Samen Verbinden), bestaande uit de bedrijven Besix, Dura Vermeer, Mobilis en de staalbedrijven Hollandia en Iemants, werkt samen aan de realisatie van de onderbouw van het Theemswegtracé. 

Door dit deel van de havenspoorlijn tussen de Thomassentunnel in de A15 en de Merseyweg in de Botlek te verleggen, verbetert de doorstroming van zowel het toenemende goederentreinverkeer als het scheepvaartverkeer.

Uitdagend bouwproject

Werken in het hart van de Botlek zonder de kritieke processen te verstoren.

Complexe inrijoperaties

Er zijn twee stalen boogbruggen geplaatst op het tracé.

VERHOOGD SPOORVIADUCT

Het gehele tracé wordt als betonnen viaduct verhoogd aangelegd. Het grootste deel van het tracé wordt met behulp van steunpunten en prefab liggers gerealiseerd. Hiervoor zijn ca. 100 steunpunten gemaakt, tussen de bedrijven en bestaande infrastructuur en deels in het water van het Calandkanaal. Bij de kruising met de Merseyweg, de kabel- en leidingenstrook en de plaatselijke spoorlijn worden twee gebogen betonnen trogbruggen (met een lengte van 120 meter en 150 meter) gemaakt. 

TWEE BOOGBRUGGEN

Het tracé bevat verder twee stalen boogbruggen: één boven de Rozenburgsesluis en één boven de Thomassentunnel. Beide bruggen (van ruim 4.000 ton) zijn tijdens zorgvuldig voorbereide, afzonderlijke inrijdoperaties veilig geplaatst in het voorjaar van 2020.  

Asfalteren in het Botlekgebied.

Middenin de industrie

Eén van onze asfaltploegen aan het werk in de buurt van Rozenburg.

FOCUS OP VEILIGHEID

Een spoorweg verleggen midden in het petrochemische cluster van de grootste haven van Europa, vereist een absolute focus op veiligheid. SaVe werkt daarom nauw samen met opdrachtgever Port of Rotterdam en de omliggende bedrijven om de veiligheid te waarborgen en de hinder voor kritieke processen in de haven te minimaliseren. 

VERLAGING KNOOPPUNT A15/N15

Het Theemswegtracé kruist in de nieuwe opzet met een stalen boogbrug het wegenknooppunt van de N15/Calandbrug en de A15/Thomassentunnel. Om de bouw van deze nieuwe spoorbrug mogelijk te maken is het totale wegenknooppunt circa 5 meter verlaagd. 

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!