Vorige
Uitbreiding emplacement Maasvlakte West

Van 18 naar 36 sporen

Noodzakelijke uitbreiding

Rotterdam
04/2013 - 04/2014
Infra

Het project Maasvlakte West Uitbreiding betrof het ontwerp en realisatie van de verdubbeling van het spooremplacement, inclusief bovenleidingen, onderhoudswegen, relaishuizen, engineering en installaties. In totaal zijn er 70 wissels, 18 sporen van ca. 750 meter en 2 kilometer brandblusleidingen aangelegd. Het toenemende treinverkeer door de komst van de nieuwe containerterminals op Maasvlakte II maakte de uitbreiding noodzakelijk.

Verdubbelen emplacement

Van 18 naar 36 sporen.

Uitbreiding noodzakelijk

Door het toenemende treinverkeer door de komst van de nieuwe containerterminals op Maasvlakte II.

BEST VALUE PROCUREMENT

Het project was het eerste Best Value Procurement-project van ProRail. Een filosofie die uitgaat van het inkopen en realiseren van de hoogste waarde voor de laagste prijs (best value). Dura Vermeer heeft niet alleen gekeken naar het zo goedkoop mogelijk bouwen, maar ook naar het duurzame aspect en onderhoudskosten. Bijvoorbeeld door in het ontwerp op logische posities spoorkruisingen aan te brengen voor de toekomstige uitrol van ERTMS (European Rail Traffic Management System), de standaard afwerking van gras in de treinrijzone te vervangen door onderhoudsvrije steenslag en led-terreinverlichting en wisselwarming met isolatie aan te brengen. Toevoegingen die de aanneemsom beïnvloeden, maar later wel terugverdiend worden.

STAKEHOLDERSTEVREDENHEID

Bedrijven die van het emplacement gebruik maken, konden op bepaalde momenten geen goederen vervoeren. Omdat de goederentreinen na de geplande buitendienststelling al weer klaar stonden, konden de buitendienststellingen niet uitlopen. Alle stakeholders ontvingen tijdens het project tweemaandelijks een tevredenheidsonderzoek. Door juiste en tijdige informatieverstrekking en structureel te luisteren naar de feedback, zorgden wij enerzijds voor meer draagvlak. Anderzijds kon er op deze manier snel en professioneel gereageerd en bijgestuurd worden. De doelstelling was een tevredenheid van minimaal een 8 te scoren. Dat is gelukt.

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!

Infra

Ben Geers

Business unitmanager Dura Vermeer Railinfra Regio Heel Nederland
Ben Geers