Uitbreiding emplacement Maasvlakte West

Van 18 naar 36 sporen

NOODZAKELIJKE UITBREIDING

ROTTERDAM
04/2013 - 04/2014
INFRA

Het project Maasvlakte West Uitbreiding betrof het ontwerp en realisatie van de verdubbeling van het spooremplacement, inclusief bovenleidingen, onderhoudswegen, relaishuizen, engineering en installaties. In totaal zijn er 70 wissels, 18 sporen van ca. 750 meter en 2 kilometer brandblusleidingen aangelegd. Het toenemende treinverkeer door de komst van de nieuwe containerterminals op Maasvlakte II maakte de uitbreiding noodzakelijk.

Verdubbelen emplacement

Van 18 naar 36 sporen.

Uitbreiding noodzakelijk

Door het toenemende treinverkeer door de komst van de nieuwe containerterminals op Maasvlakte II.

BEST VALUE PROCUREMENT

Het project was het eerste Best Value Procurement-project van ProRail. Een filosofie die uitgaat van het inkopen en realiseren van de hoogste waarde voor de laagste prijs (best value). Dura Vermeer heeft niet alleen gekeken naar het zo goedkoop mogelijk bouwen, maar ook naar het duurzame aspect en onderhoudskosten. Bijvoorbeeld door in het ontwerp op logische posities spoorkruisingen aan te brengen voor de toekomstige uitrol van ERTMS (European Rail Traffic Management System), de standaard afwerking van gras in de treinrijzone te vervangen door onderhoudsvrije steenslag en led-terreinverlichting en wisselwarming met isolatie aan te brengen. Toevoegingen die de aanneemsom beïnvloeden, maar later wel terugverdiend worden.

STAKEHOLDERSTEVREDENHEID

Bedrijven die van het emplacement gebruik maken, konden op bepaalde momenten geen goederen vervoeren. Omdat de goederentreinen na de geplande buitendienststelling al weer klaar stonden, konden de buitendienststellingen niet uitlopen. Alle stakeholders ontvingen tijdens het project tweemaandelijks een tevredenheidsonderzoek. Door juiste en tijdige informatieverstrekking en structureel te luisteren naar de feedback, zorgden wij enerzijds voor meer draagvlak. Anderzijds kon er op deze manier snel en professioneel gereageerd en bijgestuurd worden. De doelstelling was een tevredenheid van minimaal een 8 te scoren. Dat is gelukt.

LEES MEER VAN DURA VERMEER INFRA LANDELIJKE PROJECTEN

LEES MEER OVER DIT PROJECT

Stationsgebied Raalte krijgt een make-over: Nieuwe tunnel succesvol geplaatst
28 mei 2025
Dura Vermeer Railinfra investeert in haar eerste stopmachine
27 mei 2025
Weg Gooimeerdijk Oost vernieuwd met ter plekke gerecycled asfalt
22 mei 2025
Luistertip: podcast over de uitdaging van natuurinclusieve infrastructuur
22 mei 2025
De Circulaire Weg: leren van een ambitieuze belofte
21 mei 2025
Een ‘groene’ bouwkeet bij de Oranje Loper
15 mei 2025

BEKIJK ONZE PROJECTEN

Alle regio's
Herinrichting Amsterdamsestraatweg
Renoveren middenin de drukke stad
De duurzame proeftuin van Nederland
RijswijkBuiten
Passerelle station Zwolle
Een duurzame loopbrug die de oude binnenstad en de nieuwe stad verbindt
SOK Kademakers
Stoer en gedurfd
De Natuurladder
Hoe natuurinclusief en klimaatadaptief is jouw project?
Oranje Loper
Renovatie ruim 100 jaar oude bruggen in Amsterdam

VRAGEN? ONZE SPECIALISTEN HELPEN JE GRAAG!

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.