'Brug 5' in gebruik: belangrijke stap in project Oostertoegang
Een mooie mijlpaal voor het project Oostertoegang: op maandag 7 april reed de eerste trein over een splinternieuwe spoorbrug ('Brug 5') bij station Amsterdam Centraal. In opdracht van ProRail vervangt Dura Vermeer de komende jaren vijf spoorbruggen aan de oostzijde van Amsterdam Centraal Station. Vorig jaar is begonnen met de vervanging van deze eerste brug, de aanleg van de sporen op de brug en het aansluiten van de bovenleiding.
Volgende bouwstap
Inmiddels is ook de naastgelegen brug, 'Brug 4', aan de beurt. In de Treinvrije Periode, die op 29 maart van start ging, zijn de sporen buiten dienst gegaan en verwijderd. Daarna wordt er gewerkt aan het boren van de funderingspalen voor het oostelijk en westelijk landhoofd van de spoorbrug en het plaatsen van damwanden.
Invaren brugdelen
Dura Vermeer begon vorig jaar met de sloop van de eerste van vijf bruggen. In tweeënhalve week zijn gaten geboord in de spoorbak, NX bursT-cartridges geplaatst en is alles zorgvuldig afgedekt. Daarna kon de spoorbak worden gesloopt. Eind 2024 is de nieuwe brug op z’n plek gevaren.
Vrije kruising Dijksgracht
Aan de Dijksgracht, net ten oosten van Amsterdam Centraal, wordt een 130 meter lange onderdoorgang gebouwd met twee sporen erin en vier sporen erboven. Zo kunnen treinen elkaar straks kruisen zonder te wachten. Dura Vermeer werkt als nevenaannemer aan het spoor met het bouwen en verleggen van de sporen over de onderdoorgang. Die lopen vanaf de dive-under bij de Dijksgracht, via de bruggen bij de Oostertoegang, richting Amsterdam Centraal.
Aanpassingen station Amsterdam Centraal
Amsterdam is dé toegangspoort naar Europa. Het monumentale station is een van de drukstbezochte stations in Nederland en het aantal reizigers blijft stijgen. Om die reden moet het station grondig worden verbouwd. ProRail gaat niet alleen op het station zelf, maar ook daarbuiten aan de slag.