Een zo'n circulaire als mogelijke aanpak

Vrije Universiteit Amsterdam

AMSTERDAM
1,5 JAAR
BOUW & VASTGOED

Het grootste deel van het Wis- en Natuurkunde gebouw, onderdeel van de VU, zal de komende jaren worden gesloopt. De A- en B vleugel, samen circa 13.000 m2, blijven behouden en worden opgeknapt met als doel voor circa 15 jaar te functioneren als zelfstandig gebouw.

De ambitie is om met beperkte middelen en gerichte ingrepen een aantrekkelijke studie- en werkomgeving te realiseren, die veranderingen in gebruik en gebruikers zonder gebouwelijke aanpassingen kan opvangen. Een omgeving die inspeelt op de wensen van studenten en medewerkers en die aansluit bij de normen van deze tijd. Er komt een mix van biochemische laboratoria, practicumruimten, klimaatkamers en droge onderwijsruimten. Daarnaast zal het gebouw ingericht worden met kantoorruimten, werkplaatsen en ruimten voor studieverenigingen.

NATUURINCLUSIEF

Op de plek waar voorheen de C-vleugel aansloot, realiseren we een nieuwe gevel. Deze gevel wordt zo ontworpen dat het winterverblijfplaats voor vleermuizen kan zijn. Om de gevel aantrekkelijk te maken voor deze beestjes, zijn er verschillende factoren waar we rekening mee dienen te houden: de temperatuur en mate van ventilatie in de spouw, het bufferend vermogen van het gevelmateriaal en voldoende toegangsplekken in de gevel.

HERGEBRUIK

De hergebruik-ambitie ligt bij dit project hoog. Het gebouw wordt slechts voor een gebruik van 15 jaar verbouwd. Daarom streven we ernaar zoveel mogelijk circulaire oplossingen. We behouden wat nog goed is. We oogsten bouwkundige elementen en installaties binnen en buiten de AB-vleugels om deze 1-op-1 of refurbished terug te brengen in het gebouw. Waar we nieuwe elementen toevoegen, zoeken we naar demontabele en/of biobased oplossingen. Zo zorgen we dat we de CO2-impact van dit semi-tijdelijke gebouw laag houden.

Het huidige gebouw

De eerste paal ging in 1960 de grond in

Het geheugen van de VU heeft een mooi blog geschreven over de geschiedenis van het wis-en natuurkundegebouw. Zie onderstaande link om meer te lezen. Ook het bekijken van het filmpje is zeker de moeite waard!

GERELATEERD NIEUWS

Op de proef gesteld: hoe de paalproef bij Bagagekelder Schiphol bijdraagt aan een slimmere fundering
20 oktober 2025
Circulair asfalteren met de Asphalt Recycling Train (ART) in Zeeland
17 oktober 2025
Een toekomstbestendig station, midden in de stad Nijmegen
16 oktober 2025
Duurzaam asfalt met biobased bindmiddelen op de N210
10 oktober 2025
100.000 elektrische draaiuren: een mijlpaal in duurzame dijkversterking
9 oktober 2025
De Jordaanbrug in Amsterdam is niet meer
9 oktober 2025

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.