Vorige
Nieuws

Asfalteren: a dangerous job

LEES HIER ÉÉN VAN ONZE ARTIKELEN UIT DE VEILIGHEIDSKRANT 2018

Asfalteren is a dangerous job en vereist uiterste concentratie van de chauffeur en de mensen om de wagen. Ellen Dekker (51) rijdt voor transportbedrijf Millenaar & Van Schaik met een 5-assers af en aan op bouwplaatsen om puin of asfalt te halen of storten. ‘Als ik boos kijk, ben ik gefocust’.

Werken op en rond grote kiepwagens is niet zonder risico en dus is het belangrijk dat Ellen haar omgeving goed in de gaten houdt. ‘Ik rijd in zo’n groot ding. Ik zie mijn veiligheid, maar vooral ook die van iedereen om mij heen, als mijn verantwoordelijkheid.’

Ellen doet alles wat zij kan om zo veilig mogelijk te lossen. Omdat met name achteruitrijden naar een asfaltmachine risicovol kan zijn, draait ze altijd haar raam open als ze asfalt komt lossen. ‘Mocht ik iets of iemand onverhoopt niet gezien hebben, hoor ik tenminste nog een ‘ho’ of ‘stop’.’ Hoewel ze goede spiegels heeft, werklampen achterop en een achteruitrijcamera, moet Ellen altijd erg alert zijn. ‘Soms zeggen mensen weleens dat ik boos kijk als ik achter het stuur zit, maar dat is gewoon omdat ik gefocust ben.’

Samenwerking met mensen om de wagen, is essentieel voor veiligheid tijdens het lossen. ‘Bij het lossen van asfalt, moet ik kunnen vertrouwen op de persoon die bij de asfalteermachine staat. Ik moet achteruitrijden naar zijn wagen en dat is precisiewerk. Ik luister naar hem en focus op zijn aanwijzingen en gebaren.’

De veiligheid kan op sommige bouwplaatsen beter, vindt Ellen. ‘Niet iedereen draagt altijd zijn PBM’s. Maar het dragen van de juiste werkschoenen en een helm is heel belangrijk. Ik schroom ook niet om collega’s aan te spreken, als zij hun PBM’s niet dragen.’

Meer lezen uit de Samen Veilig-krant? Download hem hier.

Deel deze pagina