Vorige
Nieuws

Eerste paal geslagen voor Prins Clausbrug

Op vrijdag 15 mei heeft bouwcombinatie Dura Vermeer-Hillebrand de eerste paal van de Prins Clausbrug in de grond geslagen. Hiermee is de start van de bouw van de brug een feit. De Prins Clausbrug wordt een beweegbare fiets-voetgangersbrug die het stadscentrum van Dordrecht gaat verbinden met de nieuwbouwwijk Stadswerven.

​DE PRINS CLAUSBRUG

In opdracht van gemeente Dordrecht bouwt bouwcombinatie Dura Vermeer-Hillebrand de Prins Clausbrug. Een nieuwe, beweegbare fiets-voetgangersbrug over het Wantij.​

De in totaal 140 meter lange brug is een basculebrug met een draaibare ballastmast. Het ontwerp van René van Zuuk Architekten is opvallend en wordt omschreven als "zeer innovatief, waarmee Dordrecht onmiskenbaar op de kaart wordt gezet". De brug heeft een uniek bewegingsmechanisme, bestaande uit een rechtopstaande scharnierende ballastmast die met een pendelstaaf overeind gehouden wordt. Het bewegingsmechanisme rust op een betonnen sokkel in een bijzondere vorm die voor de betonbouwers een speciale uitdaging vormt. Dit alles wordt gebouwd op een manier waarbij de scheepvaart ook tijdens de bouw doorvaart kan vinden.

START VAN DE UITVOERING

In 2018 gunde gemeente Dordrecht het constructief ontwerp en de uitvoering van de Prins Clausbrug aan bouwcombinatie Dura Vermeer - Hillebrand. Vrijdag was het bijzondere moment van de start van de uitvoering. Projectleider Niels Ramkema van Dura Vermeer: 'Het is natuurlijk ontzettend leuk dat de bouw nu echt van start gegaan is. Het project heeft een lang begintraject gehad, dus het is fantastisch dat we nu echt met de uitvoering gaan beginnen. Het ontwerp van de brug maakt het een complex en uitdagend project, maar we gaan ervoor om halverwege 2021 hier een mooie brug op te leveren.'

WERKZAAMHEDEN

Met het slaan van de eerste paal, starten ook de verdere werkzaamheden aan de steunpunten van de brug. Tegelijk wordt in de fabriek van Hillebrand in Middelburg de stalen bovenbouw geprefabriceerd. In het eerste kwartaal van 2021, als alle steunpunten gereed zijn worden de stalen brugdelen van de bovenbouw vanuit Middelburg over het water naar Dordrecht getransporteerd en met een drijvende bok op de definitieve locatie gehesen.

​​Bekijk de animatie van HIA3D als je wilt weten wat er precies gebouwd gaat worden in Dordrecht.

Deel deze pagina