Vorige
Blog

Het perfecte alternatief voor de modelwoning

Alied Fijen zette in 2018 de afdeling bewonerszaken op voor Dura Vermeer. Als manager bewonerszaken zoekt ze samen met haar team bij elk renovatieproject vanuit de techniek de verbinding met de bewoner. In een serie blogs deelt ze haar visie op de laatste ontwikkelingen op het gebied van bewonerszaken

Hello Buurman: het perfecte alternatief voor de modelwoning

De eerste geluiden waren sceptisch, maar inmiddels is iedereen overstag. De app Hello Buurman die Dura Vermeer dit najaar op mijn verzoek voor het eerst inzette, is met open armen ontvangen. Door zowel bewoners als de opdrachtgever.

Ik was direct enthousiast toen ik over de mogelijkheden van de Hello Buurman hoorde. Een gratis te downloaden app, zonder benodigd account of wachtwoord, die makkelijk in gebruik is. Bij het openen van de app kom je direct in een 3d omgeving terecht die wordt gemaakt op basis van foto’s van een lege woning. Je kan virtueel door de levensechte woning lopen en 360 graden om je heen kijken, waardoor je een exact plaatje te zien krijgt van het resultaat na de renovatie. Geen abstracte tekening, maar echt een replica van je eigen woning. Briljant toch? Nou, daar dacht niet iedereen hetzelfde over. De overtuiging van zowel Dura Vermeer als woningcorporaties was dat bewoners een échte woning wilden zien. Mijn overtuiging was: als je het niet probeert, weet je het ook niet.

Corona

Mijn plan voor de inzet van de app werd weer uit de koelkast gehaald toen corona zijn intrede deed. Voor de geplande renovatie van de Ministerbuurt in Rijswijk was een modelwoning door het virus opeens niet meer handig. Dan zouden we alles na elk bezoek moeten ontsmetten. En daarbovenop werd het project ook nog versneld. Er was daarom geen tijd een modelwoning in te richten. Dus ik zag mijn kans schoon om mijn app idee van stal te halen. De reactie was dit keer: ‘We gaan het doen’.

Huh, is dit geen echte woning?

Toen we bewoners bij de eerste informatiebijeenkomst vertelden over de app waren de reacties zoals verwacht. “Hoe moet ik akkoord geven voor de renovatie als ik de woning niet kan zien?” We verzekerden de bewoners, veelal senioren, dat ze levensecht beeld zouden krijgen van de veranderingen in hun woning. We hielpen de bewoners die het nodig hadden bij het downloaden van de app. Alle bewoners waren ervan overtuigd dat ze naar een echte woning keken. Ze vonden de bediening heel duidelijk, fijn dat ze alle tijd konden nemen om overal naar te kijken en dat ze de beelden ook met familieleden konden delen.

Duidelijke bediening, auditief ondersteund met voice-overs en visueel met tekst

Levensechte beeld en 360 graden om je heen kijken

Digitale ouderen

De app is auditief ondersteund met voice-overs en visueel met tekst, dus begrijpelijk voor iedereen. Vaak schatten we senioren te laag in als het gaat over hoe digitaal ze zijn. Met de besturing van de app kon iedereen zich redden. De app is honderd keer gedownload en dat in een complex met 72 huishoudens. Dat noem ik een succes. De weerstand over het niet zien van een modelwoning was na het zien van de app weg. Ruim binnen de gestelde termijn van twee weken hadden we ons draagvlak binnen. Ook de opdrachtgever ging overstag na het zien van de app en na het horen van de positieve reacties van hun huurders. Het levert de opdrachtgever ook een kostenbesparing op. De app was in dit geval net zo effectief als een modelwoning, maar duizenden euro’s goedkoper.

Vervanging modelwoning

Ondanks de enthousiaste reacties, denk ik niet dat de app modelwoningen volledig gaat vervangen. Sommige zaken moet je gewoon in het echt zien, bijvoorbeeld verschillende kleuren badkamertegels of keukenkastjes. Ook is de app niet geschikt als het gaat om minimale aanpassingen aan het uiterlijke karakter van een woning. Dan moet je in die digitale omgeving echt speuren naar veranderingen. De app zal dus niet bij elk project passen, maar we hebben eigenlijk nooit een standaardaanpak. We leveren altijd maatwerk en kijken wat het beste past bij de doelgroep en de werkzaamheden. Voor deze app is dat dus niet anders.

Voordelen Hello Buurman

De voordelen van de app ten opzichte van een modelwoning zijn wel groot. Zo is het een perfecte tool bij de renovatie van verschillende type woningen binnen één project. Het inrichten van verschillende modelwoningen is een grote kostenpost en het inrichten van slechts één modelwoning is in zo’n geval niet representatief. De app biedt dan uitkomst omdat het bewoners de gelegenheid biedt in precies hun type woning ‘rond te lopen’.

Toekomstplannen

Mijn verwachting voor de toekomst is dat de app steeds vaker een modelwoning zal vervangen. Daarnaast denk ik dat we het gebruik van de app kunnen uitbreiden. We zouden bijvoorbeeld ook aanpassingen aan de buitenruimte in beeld kunnen brengen. En ik zou het heel tof vinden als we met behulp van de app draagvlak bij bewoners zouden kunnen peilen. Dan kunnen we de app als volwaardig communicatiemiddel inzetten en ook input bij hen ophalen in plaats van alleen te zenden. Hoe meer we bewoners betrekken, hoe beter voor het verloop van het project. Ik ben blij dat anderen nu ook achter de potentie van deze tool staan. Maar ik heb inmiddels geleerd: soms hebben ideeën even tijd nodig om te landen.

Alied Fijen.

Deel deze pagina

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!

Bouw & Vastgoed

Alied Fijen

Manager bewonerszaken Regio Zuid-Holland
Alied Fijen