Vorige
Nieuws

Kogerpolderbrug eerste 'pratende' brug in provincie Noord Holland

Begin februari reden de eerste auto’s over de nieuwe Kogerpolderbrug die de N246 van en naar de Zaanstreek verbindt met de N244 richting Alkmaar en Graft-De Rijp. Weggebruikers zullen het niet merken, maar ze rijden over een brug die uniek is in Nederland. Hij geeft namelijk zelf aan wanneer hij onderhoud nodig heeft. Een soort Fitbit, maar dan voor bruggen. Op die manier wordt het voor de provincie Noord Holland mogelijk te voorspellen wanneer het nodig is om preventief onderhoud uit te voeren. Dat scheelt tijd en daarmee kosten.

BETONSENSOREN

Het geheim van de ‘pratende brug’ zit hem in een twaalftal sensoren die tijdens de bouw van de brug op strategische plekken in het beton zijn geplaatst. Zoals bijvoorbeeld in de liggers bij het wegdek en de wand van de basculekelder op de waterlijn. Deze sensoren meten de temperatuur, vochtigheid en het ontstaan van corrosie in het beton en het staal. De meetgegevens gaan weer via een draadloos netwerk naar een centraal platform. Als dat een afwijking van de toegestane norm ontdekt, wordt dat op een beeldscherm getoond. Hierdoor kan tijdig ingegrepen worden.

BESPAREN OP ONDERHOUD

Voor de provincie Noord Holland betekent deze innovatie een grote verbetering in het onderhoud van de vele bruggen die Noord-Holland rijk is. Doordat de sensoren in een vroeg stadium informatie doorgeven over de conditie van de brug kunnen kritieke situaties of onherstelbare schades aan de betonstructuren en ingrijpende renovaties voorkomen worden. Dat biedt meerdere voordelen. De onderhoudskosten worden sterk omlaag gebracht, de levensduur van het beton wordt verlengd, de veiligheid wordt verbeterd en de hinder voor automobilisten en vaarverkeer is veel kleiner.

NOG MEER ‘SLIMME’ BRUGGEN

De Kogerpolderbrug is de eerste waar deze innovatie wordt toegepast, maar zal zeker niet de laatste zijn. De provincie Noord-Holland heeft een groot aantal bruggen die gebouwd zijn in de periode 1935-1960. Deze zijn de komende jaren aan groot onderhoud c.q. vervanging toe. Dat vraagt om een enorme investering in een relatief korte periode. Dergelijke kwesties kan de provincie in de toekomst beter voorspellen en prioriteren door meer te gaan werken met deze slimme sensoren.

SAMENWERKING

Dit pilotproject is het resultaat van een ‘slimme’ publiek-private samenwerking. Het was in eerste instantie Dura Vermeer, hoofdbouwer van het renovatieproject N244-N246 waar de Kogerpolderbrug onderdeel vanuit maakt, die met het voorstel kwam om betonsensoren te integreren in de nieuwe brug. Zij werkten toen al geruime tijd met T-Systems die de sensoren en het platform levert en hebben daar goede ervaringen mee. Aangezien de provincie Noord-Holland innovatie hoog in het vaandel heeft staan, werd het voorstel meteen enthousiast ontvangen.

Deel deze pagina