Langste indienststellingsstap derde spoor in Zevenaar
Op woensdag 18 juli is Dura Vermeer gestart met de langste indienststellingsstap van het project Derde spoor in Zevenaar. Tot 30 juli wordt in opdracht van ProRail gewerkt aan wissels, sporen, bovenleiding en bekabeling van het nieuwe spoor.
Uitzicht over het derde spoor
Aanleg van het derde spoor
Tijdens de indienststellingsstap vindt één van de hoogtepunten uit het project plaats: het aanleggen van een ‘megawissel’. Deze is aangevoerd en ingehesen in prefab delen, het grootste wisseldeel is 38 meter lang en weegt circa 38.000 kilo. Het toekomstige treinverkeer kan met 140 kilometer per uur over deze wissels rijden. De wissels behoren tot de nieuwe generatie met een vernieuwde samenstelling. Hierdoor is onderhoud minder vaak nodig en kunnen treinen langer blijven rijden.
DERDE SPOOR BIJNA GEREED
In week 37 en 46 vinden er nog buitendienststellingen van 52 uur plaats om werkzaamheden aan de bovenleiding uit te voeren. Daarna is het derde spoor in Zevenaar gereed voor de capaciteitsuitbreiding van goederen- en passagierstreinen.
Het spoor komt tussen Zevenaar Oost en de grens met Duitsland
Ook worden er geluidsschermen verplaatst
ZV4A ZEVENAAR
Het project Zevenaar Derde Spoor wordt in opdracht van ProRail uitgevoerd door Dura Vermeer en onze partners Heijmans, Movares en Combinatie Kabels en Leidingen Dura Vermeer/ Heijmans en omvat de aanleg van een derde spoor tussen Zevenaar Oost en de grens met Duitsland. Hiervoor wordt een baanlichaam aangepast, een keerwand geplaatst en (eco-)duikers verlengd. Daarnaast gaan de sporen ook op de schop. Deze worden gelicht en geschift, opgebroken en opnieuw gebouwd en de spoorlay-out wordt aangepast. Ook worden er drie kunstwerken aangepast en zo'n twee kilometer aan geluidsschermen verplaatst.
Het derde spoor wordt gebouwd ten behoeve van de capaciteitsuitbreiding van de goederencorridor Betuweroute (Rotterdamse Haven – Genua) en voor de passagierstreinen (waaronder de internationale ICE tussen Amsterdam – Dusseldorf).