Vorige
Nieuws

Mijlpaal A16 Rotterdam: 1 miljoen kuub zand aangevoerd

Het is een megaklus waar veel zand voor nodig is: de aanleg van de nieuwe A16 Rotterdam. In totaal is er zo’n 4 miljoen kuub nodig. Op 20 mei viert het team dat werkt aan de nieuwe A16 een hoogtepunt: er is 1 miljoen kuub zand aangevoerd.

Het zand zorgt voor een stevige en constructieve ondergrond waarop de weg en tijdelijke bouwweg aangelegd kan worden.

Voordat het op het project ligt, heeft het zand al een hele reis achter de rug. Het komt uit het Markermeer en uit de Noordzee en wordt daar met zandzuigers van de bodem gezogen. Een binnenvaartschip transporteert het zand naar de vijf loskades in Nieuwerkerk aan den IJssel, Schiedam en Rotterdam en waarna het per vrachtwagen het werkgebied in gaat.

In de video laten we zien wat er allemaal bij het transport van het zand komt kijken.

OVER DE A16 ROTTERDAM

Bijna dagelijks staan er files op de A13 bij Overschie en de A20 tussen Kleinpolderplein en Terbregseplein. Om de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de regio Rotterdam te vergroten, legt Rijkswaterstaat een nieuwe snelweg aan: de A16 Rotterdam. De weg komt aan de noordoostrand van Rotterdam te liggen en krijgt aansluitingen bij de N471 en de Ankie Verbeek-Ohrlaan en het Terbregseplein. De weg loopt door het Lage Bergse Bos heen, hier wordt een half verdiepte landtunnel aangelegd. Om geluidoverlast door verkeer te voorkomen, wordt voor de A16 extra geluiddempend asfalt gebruikt (tweelaags zoab fijn). Ook komen er geluidschermen en grondwallen. De weg wordt zo optimaal mogelijk ingepast in het landschap en zal voor 20 jaar energieneutraal zijn. Aangrenzende gebieden zoals het Terbregseveld, Vlinderstrik en Lage Bergse Bos worden opnieuw ingericht en met elkaar verbonden met fiets- en wandelpaden. Meer informatie is te vinden op de projectwebsite van RWS: www.a16rotterdam.nl.

Lees ook het interview met grondstromenmanager Jan Span.

Deel deze pagina