Vorige
Nieuws

Ook Rotterdam The Hague Airport gaat voor duurzamere asfaltsoorten

Na de succesvolle pilot op Lelystad Airport, heeft Dura Vermeer onlangs ook op Rotterdam The Hague Airport de nieuwste innovaties op het gebied van asfalt toegepast.

Dura Vermeer heeft de operationele randwegen aan Airside naar Jet Aviation gereconstrueerd. Hierbij is een duurzame dunnere EME asfaltlaag aangebracht, wat als voordeel heeft dat er 30% minder asfalt nodig was en het aantal transportbewegingen aanzienlijk beperkt bleven. Daarbij hebben Shell en Dura Vermeer Bitumen FreshAir aan de asfaltmix toegevoegd, wat de emissies van o.a. stikstof en fijnstof bij de productie en de aanleg van asfalt aanzienlijk verlaagt.

BITUMEN FRESHAIR

Dura Vermeer en Shell werken al jarenlang samen op het gebied van duurzame innovaties in het asfaltproces. In die hoedanigheid heeft Dura Vermeer afgelopen winter het product Bitumen FreshAir getest op Lelystad Airport. Bitumen FreshAir is een additief in het bitumen die de emissies en fijnstof van het asfalt vermindert met gemiddeld 40%. Toevoeging van dit component zorgt ervoor dat de lokale luchtkwaliteit minder wordt belast dan bij gebruik van conventionele bitumen. Dit is niet alleen gunstig voor de omgeving, maar ook heel fijn voor de mensen die ermee werken.

Benieuwd naar hun ervaringen? Bekijk onderaan dit bericht de video die wij op Lelystad Airport hebben gemaakt.

TECHNISCH GESPROKEN

De toevoeging Bitumen FreshAir reageert met emissies: NOx, SOx, CO, VOC's, O3 en Fijnstof (PM): PM2,5, PM10. Deze componenten zorgen ervoor dat de vorming van specifieke gassen op moleculair niveau verminderen of minimaliseren de kans dat ze in de lucht terechtkomen. Deze vermindering treedt op bij ieder moment waar de bitumen in contact komen met de lucht, zowel bij mixen van asfalt, opslag, transport en aanleg. Het additief heeft géén invloed op de asfalteigenschappen.

Deel deze pagina