Vorige
Nieuws

Op eenzame hoogte

LEES HIER ÉÉN VAN ONZE ARTIKELEN UIT DE VEILIGHEIDSKRANT 2018

Torenkraanmachinisten zitten uren achtereen alleen in een cabine, op soms wel 120 meter hoogte. Hoe houden ze dat vol? Hoe blijven ze alert? Torenkraanmachinist Brandy Zweep (54) geniet er met volle teugen van. ‘Als je van je werk houdt, houdt dat je scherp.’

Al 34 jaar zit hij op de kraan, waarvan 18 jaar voor Dura Vermeer. Voor geen goud zou hij nog iets anders doen. ‘Je moet soms wel 12 uur in je eentje in een cabine zitten, maar ik vind dat gezellig. Muziekje, boterhammetje, heerlijk. Ik zie elke dag de wereld wakker worden.’

Veiligheid is een belangrijk aspect van het werk van een torenkraanmachinist. ‘Ik moet altijd alert zijn.’ Dat is weleens lastig, bijvoorbeeld in de zomer. Het wordt gemakkelijk 45 graden in de cabine. Zaken die extreme concentratie vereisen, doet Brandy dan ‘s ochtends.

Hoewel de druk soms groot is, neemt Brandy de tijd voor het hijswerk. ‘Ik hijs veilig of ik hijs niet. Het is ook belangrijk dat machinisten aan hun rust- en lunchtijden komen, zodat ze even hun benen kunnen strekken. Zeker in een drukke put.’

Brandy’s lat ligt altijd hoog en dat verwacht hij ook van zijn collega’s. ‘Ik ben verantwoordelijk voor de kraan en voor wat ik hijs. De aanpikkelateurs beneden zijn mijn ogen. Wie aan mijn haak staat, moet zijn lat dus net zo hoog hebben liggen als ik.’

‘Helaas is dat niet altijd zo,’ concludeert de bevlogen machinist. Nog vaak wordt een timmerman zonder verstand van hijsmiddelen onder de kraan gezet. ‘Ik zit soms met samengeknepen billen, omdat ik niet weet of er goed is aangepikt.’ Werken met vaste, gecertificeerde riggers komt de veiligheid ten goede, vindt Brandy. ‘Zij weten wat ze doen en zo voorkom je ongevallen. Bovendien kijkt hij drie hijsen vooruit en bespaart dus tijd en geld.’

Van bovenaf heeft Brandy een totaaloverzicht van de bouwplaats. ‘Als het ergens misgaat, grijp ik in. Ik waarschuw twee keer, daarna gaan er foto’s naar de uitvoerder. Ik draag graag bij aan het vergroten van de veiligheid en voorzie onze KAM-/ QHSE-coördinatoren voortdurend van input van de bouwplaats. Ik hoop zo het gat tussen binnen en buiten te verkleinen.’

Meer lezen uit de Samen Veilig-krant? Download hem hier.

Deel deze pagina