‘Oudste’ onderhoudsgebied Gelre blijft bij Asset Rail
De introductie van prestatie gericht onderhoud (PGO) betekende ruim tien jaar geleden een flinke omschakeling in de spoorsector. Het opnieuw tekenen van het eerste PGO-contract Gelre toont dat ASSET Rail, en de nieuwe kijk op spooronderhoud, de toekomst hebben.
Minimaal vijf jaar
23 september tekenden John Voppen, CEO van ProRail en algemeen directeur Jorn Pruntel van ASSET Rail een vijfjarig contract voor PGO-gebied Gelre. Voor ASSET Rail een belangrijk gebied, niet in de laatste plaats omdat ook het hoofdkantoor in Bemmel hier gevestigd is. Het nieuwe contract start in maart 2020 voor de duur van vijf jaar met een optie tot twee jaar verlengen.
Van OPC naar PGO
In 2008 werd Prestatie Gericht Onderhoud (PGO) geïntroduceerd als alternatief voor de Output Proces Contracten. Bij PGO wordt op prestatie gestuurd en heeft de spooraannemer meer vrijheid om met een zelfgekozen werkwijze het gewenste resultaat te bereiken. De PGO-systematiek is een succes.
PGO vraagt om innovatie
'ASSET Rail is zo ongeveer begonnen toen PGO werd geïntroduceerd. We hebben onze bedrijfscultuur en -structuur erop kunnen inrichten vanaf de start. Het resultaat is een goede werksfeer, duurzame bedrijfsvoering én continue innovatie', zegt Pruntel. ASSET Rail voert inmiddels het onderhoud uit voor circa een derde van het Nederlandse spoor.
Oude en nieuwe techniek
Het onderhoudscontract voor gebied "Gelre" werd voor het eerst in 2008 gegund aan ASSET Rail. Het bestaat uit 350 kilometer spoor, bijna 300 wissels en 300 overwegen. Kenmerkend is de verscheidenheid in techniek. Zo zijn er de enkelsporige dieselsporen in de Achterhoek en de monumentale Waalbrug in Nijmegen. Ook het onderhoud aan het internationale grensbaanvak Arnhem-Zevenaar en spoorknooppunten Arnhem en Nijmegen maken er deel van uit.