Ovonde Langereis op de N241 geopend
Op vrijdag 8 juni opende gedeputeerde Elisabeth Post de nieuwe ovonde Langereis nabij de gemeenten Opmeer, Heerhugowaard en Hollands Kroon. De provincie wilde de doorstroming, veiligheid en leefbaarheid op de N241 verbeteren en specifiek van de aansluiting met de Langereis. De combinatie van aansluitingen op de N241, het hoogteverschil door bestaande bruggen en een onoverzichtelijke bocht in de N241 was voor hen een doorn in het oog. Dura Vermeer heeft samen met K_Dekker daarom de bestaande kruisingen vervangen door een ovale rotonde.
Gedeputeerde Post van Verkeer en Vervoer provincie Noord-Holland: “De ovonde Langereis betekent een belangrijke stap voorwaarts in structurele verkeersveiligheid van het wegverkeer in het gebied. Met de vervanging van de eerdere kruisingen is zowel de veiligheid verbeterd als de doorstroming bevorderd”.
OVONDE
De ovale rotonde zorgt ervoor dat alle aansluitende wegen op de A.C. de Graafweg (N241) nu op een overzichtelijke manier aansluiten op de rotonde. Hierdoor kunnen fietsers en verkeer uit de zijwegen overzichtelijker de N241 oversteken. Bij de realisatie van de ovonde zijn de aansluitingen op alle zijwegen (Langereis en Dijkweg) behouden gebleven. De oude brug is verwijderd en met drie nieuwe bruggen is de ovale rotonde mogelijk gemaakt.
BEGRIP EN MEDEWERKING OMGEVING
Tijdens de werkzaamheden is er veel gedaan om rekening te houden met de omgeving en weggebruikers. Er is bijvoorbeeld in fasen gewerkt zodat de N241 alleen tijdens twee weekenden afgesloten hoefde te worden. Daarmee bleef het gebied bereikbaar en was de hinder beperkt. Tijdens de opening werd de omgeving daarom uitgebreid bedankt voor alle begrip en medewerking.
VEILIGHEID VOOROP
Ook voor het thema veiligheid rondom het project hebben opdrachtgever en opdrachtnemer de handen ineengeslagen. Zij hebben gezamenlijk via verschillende media de veiligheid onder de aandacht gebracht, om bijvoorbeeld het verkeer op te roepen zich aan de snelheid te houden nabij de werkzaamheden. Maar ook hielden zij gezamenlijke veiligheidsrondes en deden diversen kleine aanpassingen op het project zelf. Dit alles heeft geresulteerd in “0” ongevallen op het project, terwijl het project bekend stond als werken op een postzegel, waarbij het verkeer op de N241 gewoon bleef rijden.